INSPIRATIONSMATERIALERedskab til forankringsproces2018 Få inspiration til fem processer, der kan udvikle og forankre nye perspektiver på jeres pædagogiske praksis i tråd med den styrkede pædagogiske læreplan. Læs mere
INSPIRATIONSMATERIALERedskab til selvevaluering2019 Få her et redskab, der giver jer en ramme til systematisk at stille skarpt på og analysere jeres praksis inden for centrale områder i den styrkede pædagogiske læreplan. Læs mere
DialogkortEvaluerende pædagogisk praksis2018 Få dialogkort der guider jer gennem en evaluering af jeres pædagogiske praksis. Læs mere
PLAKATSådan kan I evaluere jeres pædagogisk praksis2018 Få en plakat, der viser jer tre trin i en evaluerende pædagogisk praksis. Læs mere
Kort omEvaluerende pædagogisk praksis2018 I denne Kort om evaluerende pædagogisk praksis kan I som pædagogiske ledere og personale i dagtilbud få indblik i, hvordan man arbejder med en systematisk evaluerende praksis i det pædagogiske læringsmiljø. Læs mere
LæreplansfokusSamspil og relationer Velfungerende samspil og relationer mellem børn og pædagogisk personale er afgørende for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Samspil og relationer dækker over alle de situationer, hvor børn og pædagogisk personale kommunikerer eller er sammen om noget. Læs mere
ProjektUndersøgelse af arbejdet med læreplaner Her finder du EVA's undersøgelser af pædagogiske læreplaner i perioden fra 2004-2021, dvs. under den første lov om pædagogiske læreplaner. Læs mere
NOTATUdvikling i ledelse på dagtilbudsområdet2018 Hvilke tendenser kendetegner udviklingen i ledelse på dagtilbudsområdet igennem de seneste to årtier? Det er fokus i et notat, som EVA sammen med en ekspertgruppe har udarbejdet til Ledelseskommissionen. Læs mere
ARTIKELFem facts om de pædagogiske læreplaner De pædagogiske læreplaner løfter pædagogernes faglighed, viser EVA's evaluering. Hvordan påvirker læreplanerne børnenes kompetencer, og hvad er læreplanerne gode og mindre gode til? Læs her fem facts. Evalueringen viser blandt andet, at børn især er blevet bedre til sprog, og at socialt udsatte børn ikke omtales i læreplanerne. Læs mere
Artikel7 bud på god ledelse Indførelsen af område- og klyngeledelse ændrer dagtilbudsområdet radikalt i disse år, og god ledelse er ekstra vigtig for at få de nye strukturer til at fungere. Men hvad er god ledelse for landets dagtilbudsledere lige nu? Bakspejlet har bedt forsker og ph.d. Jørn Kjølseth Møller der er med på årets forskningskortlægning, om at komme med sine bud. Læs mere