ARTIKEL3 pointer om faglighed i gymnasiet Der er megen debat om, hvordan det står til med fagligheden i gymnasiet i dag - særligt med udsigten til en ny gymnasiereform i 2016. Få her 3 pointer om faglighed i gymnasiet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEIt bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning Underviserne på ungdomsuddannelserne bruger primært it til at producere og holde oplæg, og de er glade for at bruge it i deres undervisning. Men brugen af it som pædagogisk redskab kan med fordel styrkes, især i forhold til undervisningsdifferentiering. Læs mere
ARTIKEL3 ting skolen kan gøre for at eleverne får øjnene op for erhvervsuddannelserne Folkeskolen og især undervisningen i udskolingsklasserne har stor betydning for unges valg af uddannelse, og en EVA-undersøgelse viste for nylig, at skolerne overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder eleverne til ungdomsuddannelse. Læs mere
RAPPORTGymnasiet nu og fremover 2015 Hvor står gymnasiet i dag, og hvordan skal de gymnasiale uddannelser – stx, hhx, htx og hf – udvikle sig fremover? Læs mere
RAPPORTMundtlig prøve på baggrund af studieretningsopgaven 2015 EVA har evalueret et forsøg med mundtlig prøve på baggrund af studieretningsopgaven i 2. g på stx. Læs mere
RAPPORTStudieretningsprojektet i gymnasiet 2015 EVA har undersøgt, hvad der udspiller sig i forløbet, hvor gymnasieelever skal skrive studieretningsprojekt. Læs mere
RAPPORTEvaluering af kursusforløbet Skoleudvikling i Praksis (SIP) for de gymnasiale uddannelser2015 Hvilket udbytte fik deltagerne fra SIP i praksis? Kunne de omsætte viden og inspiration fra SIP i det lokale arbejde på gymnasierne? Og hvilke erfaringer fik kursuslederne med at tilrettelægge kursusdagene? Læs mere
RAPPORTGymnasiale karakterers betydning for gennemførselstid på universiteterne2015 I hvilken grad er der sammenhæng mellem studerendes karaktergennemsnit fra gymnasiet og deres gennemførelsestid på danske universitetsuddannelser? Læs mere
RAPPORTOptagesystemer i Sverige og Norge2015 EVA har lavet en oversigt over optagesystemerne til de videregående uddannelser i Norge og Sverige Læs mere
RAPPORTGymnasiekarakterers betydning for succes på videregående uddannelser2015 I hvilken grad kan karaktergennemsnit fra gymnasiale uddannelser forudsige studerendes succes på de danske universitetsuddannelser? Læs mere