RAPPORTLinjer og hold i udskolingen2016 Hvordan organiserer folkeskoler undervisningen for de ældste elever i udskolingen i linjer eller med holddannelser? Læs mere
DEBATEt godt match mellem lærling og virksomhed er alfa og omega i jagten på praktikpladser Lærlinge og virksomheder skal matches bedre, hvis det skal lykkes at skabe flere praktikpladser. En undersøgelse fra EVA peger på, at erhvervsskolernes praktikcentre kan spille en central rolle for at flere virksomheder tager lærlinge ind. Læs mere
ARTIKELStyrk sammenhængen mellem skole og praktik Sammenhæng mellem skole og praktik er en vigtig faktor for elevernes læring. Skolerne kan styrke sammenhængen ved at lade eleverne arbejde med opgaver, der går på tværs af skole- og praktikperioder. Læs mere
ARTIKELTræd i karakter som skoleleder: 6 trin mod bedre pædagogisk ledelse på erhvervsskolerne Pædagogisk ledelse er i høj kurs og efterspørges af lærere på erhvervsskolerne. Det viser EVA's undersøgelse af pædagogisk ledelse. Men hvordan kan du blive en bedre pædagogisk leder? Læs mere
ArtikelUderum: Det føles som at flyve ud i verdensrummet Børn elsker fysisk udeleg og de sanseoplevelser, der følger med den. Pædagoger bør understøtte børns gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børns leg. Læs mere
ArtikelInderum: Skab fleksible rum med identitet Rummenes indretning har stor betydning for børns læring og udfoldelsesmuligheder. Der er stort pædagogisk potentiale i at se rummene som dynamiske, så de er fleksible og kan justeres efter behov. Læs mere
ArtikelHvad fortæller jeres vægge? Det, der hænger på væggene, afspejler institutionens værdier og skaber rammerne for børns læring. væggene kan både genkalde erfaringer fra ture og projekter, og de kan invitere til aktivitet. Forsker Åsta Birkeland opfordrer til at være bevidst om, hvad væggene bruges til. Læs mere