NotatStudievalgsmønstrene på erhvervsakademiuddannelserne2020 Notatet bidrager med viden om studievalgsmønstre på erhvervsakademiuddannelserne. Læs mere
NotatGeografiske bevægelser for studerende på erhvervsakademiuddannelser2020 Notatet bidrager til vidensgrundlaget om de geografiske bevægelser for studerende på erhvervsakademiuddannelserne mht. studiestart på erhvervsakademiuddannelserne og fastholdelse efter endt uddannelse. Læs mere
PROJEKTUnge på erhvervsakademiuddannelser I to notater bidrager Danmarks Evalueringsinstitut til vidensgrundlaget om hhv. de geografiske bevægelser- samt studievalgsmønstrene for studerende på erhvervsakademiuddannelserne. Læs mere
ArtikelStigning i optagne studerende på pædagoguddannelsen Pædagoguddannelsen oplever i 2020 for første gang i fire år en stigning i antallet af optagne studerende. Dermed er en kedelig kurve knækket. I alt er 86 flere studerende optaget på pædagoguddannelsen end i 2019 – en stigning på 2 %. Læs mere
ArtikelHver tiende ansøger fortryder sit studievalg Mange unge er ofte for lidt afklarede med deres 2. eller 3. prioritet af uddannelse og ender derfor med at takke nej til den studieplads, de tilbydes. Læs mere
projektOptag på videregående uddannelser og ikkestartere Økonomi, drømmen om en anden uddannelsesplads eller tilbud om et job er de vægtigste grunde til Læs mere
NotatHvorfor takker kommende studerende nej til en studieplads? 2020 I 2018 takkede 10 % af de 64.937 personer, der blev tilbudt en studieplads, nej. Notatet forklarer, hvad der ligger til grund for, at ansøgerne afslår studiepladserne - fx at de satser på at komme ind på en anden uddannelse, at de hellere vil arbejde osv. Læs mere
artikelMange flere har søgt ind på en videregående uddannelse i år Effekten af covid-19 kan mærkes på de videregående uddannelser, som i 2020 kan melde om større interesse end de seneste tre år. De universitetsuddannelser, der i forvejen var populære, oplever størst fremgang. 16 % flere vil fx gerne ind på medicinstudiet i år. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKaraktergennemsnit trumfer karakterer i specifikke fag Karaktergennemsnittet fra gymnasiet afspejler unges generelle studiekompetence og er bedre end karakterer i specifikke fag til at forudsige frafald på studiet. Karakterer i naturvidenskabelige højniveaufag kan dog være et godt supplement til karaktergennemsnittet. Læs mere
temaOptagesystemet Hvad ved gymnasieelever om optagesystemet? Hvilken betydning har gymnasiekarakterer for de videregående uddannelser? Og hvordan er sammenhængen mellem karakterer og den sociale baggrund hos universitetselever? Læs mere