TEMAFrafald og fastholdelse Find vores udgivelser om, hvilke årsager der er til det høje frafald på de videregående uddannelser, og find inspiration til, hvordan man mest effektivt kan forebygge frafald. Læs mere
ARTIKELDen sociale skævhed på universitetet er størst i studiestarten Børn af akademikerforældre har de bedste odds for at fuldføre universitetet. Men kun når man kigger på første semester. Herefter har alle studerende næsten lige store chancer for at fuldføre, medmindre deres forældre er ufaglærte. Det viser en ny analyse fra EVA. Læs mere
NOTATFrafald og forældres uddannelse 2021 En analyse af frafald blandt universitetsstuderende de første to studieår. Notatet ser specifikt på sammenhængen mellem frafald og forældres uddannelsesniveau og finder en social skævhed, som især gør sig gældende på 1. semester. Læs mere
SPECIALEAFHANDLINGSocial skævhed i frafaldssandsynligheden på universitetet2020 Dette speciale danner baggrund for EVA's notat om forældres uddannelse og frafald. Specialet undersøger social skævhed i forhold til frafald på danske universiteter. Specialet ser på sammenhængen mellem forældres uddannelsesniveau og studerendes frafald inden for de første to år på universitetet. Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
ARTIKELNye studerende har forskellige behov i studiestarten I en ny undersøgelse har EVA identificeret fire typer blandt nye studerende, som har forskellige behov for at deltage i det sociale i studiestarten. Her kan du blive klogere på de fire typer og på, hvordan I som uddannelsessteder hjælper dem med at få en god studiestart. Læs mere
RAPPORTNye studerendes deltagelse i sociale fællesskaber på studiet2021 Denne rapport handler om, hvordan nye studerende oplever og deltager i det sociale fællesskab i studiestarten. Rapporten bygger på kvalitative interview med studerende på erhvervsakademier og professionshøjskoler i efteråret 2020. Læs mere
PROJEKTStuderendes oplevelser af det sociale i studiestarten Dette projekt undersøger, hvordan nye studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever studiestarten. Projektet finder frem til fire forskellige typer af studerende, der deltager i de sociale fællesskaber på forskellige måder. Undersøgelsen er bl.a. Læs mere
ArtikelErhvervsuddannede videreuddanner sig ikke oftere end tidligere Lysten til at videreuddanne sig er stigende for sosu-assistenter og pædagogiske assistenter, mens fx blikkenslagere og tømrere i høj grad bliver inden for deres fag, hvor der for tiden er stor aktivitet på arbejdsmarkedet. Men samlet set er der ikke flere eud-elever, der videreuddanner sig. Læs mere
RapportMåling af undervisningskvalitet på de videregående uddannelser2021 Rapporten præsenterer konkrete bud på, hvordan man kan måle de studerendes oplevelse af syv centrale aspekter af undervisning på de videregående uddannelser. Læs mere