TEMAFrafald og fastholdelse Find vores udgivelser om, hvilke årsager der er til det høje frafald på de videregående uddannelser, og find inspiration til, hvordan man mest effektivt kan forebygge frafald. Læs mere
NOTATFrafald og forældres uddannelse 2021 En analyse af frafald blandt universitetsstuderende de første to studieår. Notatet ser specifikt på sammenhængen mellem frafald og forældres uddannelsesniveau og finder en social skævhed, som især gør sig gældende på 1. semester. Læs mere
SPECIALEAFHANDLINGSocial skævhed i frafaldssandsynligheden på universitetet2020 Dette speciale danner baggrund for EVA's notat om forældres uddannelse og frafald. Specialet undersøger social skævhed i forhold til frafald på danske universiteter. Specialet ser på sammenhængen mellem forældres uddannelsesniveau og studerendes frafald inden for de første to år på universitetet. Læs mere
MagasinVirtuel undervisning i gymnasiet2021 Hvordan har det været at være gymnasielærer under coronanedlukningen? Og hvad fra den virtuelle undervisning kan vi bringe med os over på den anden side af Covid-19? I dette magasin får du indblik i en række gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning. Læs mere
RapportStudievalg og frafald på de videregående uddannelser2018 Rapporten ser på sammenhængen mellem de studerendes grad af afklaring mht. deres studievalg og deres frafaldsrisiko og identificerer fem karakteristika, der kendetegner de unge, der er mest afklarede omkring studievalget. Læs mere
RapportFastholdelse af studerende på videregående uddannelser2018 I oversigten har EVA set på forskningen om, hvilke indsatser der er effektive i forhold til at forebygge frafaldet. Læs mere
INSPIRATION5 veje til at understøtte fagligt udbytte af digital teknologi i undervisningen 2018 Med guiden får I som lærere og ledere på gymnasier fem veje, der kan understøtte, at eleverne får et fagligt udbytte af digitale teknologier i undervisningen. Læs mere
RAPPORTDigitalisering i gymnasiet set fra et elevperspektiv2018 Hvordan anvender gymnasieelever digitale teknologier i relation til skolearbejde og undervisning? Og hvordan og hvornår understøtter digitale teknologier elevernes arbejds- og læreprocesser, og hvornår gør de ikke? Få elevernes perspektiv og vurdering af digitaliseringen i gymnasiet. Læs mere
temaIt og digitalisering i EUD Hvordan bruger erhvervsuddannelserne it i undervisningen? Hvordan kan lærere bruge digitale teknologier til at differentiere undervisningen? Og hvilke digitale kompetencer er der behov for, at eleverne udvikler i løbet af deres erhvervsuddannelse? Læs mere
NOTATHver 5. studerende indretter sin indsats efter eksamenskrav2018 Denne minianalyse handler om de studerende, som har en målorienteret tilgang til deres eksamen og ikke ser nogen grund til at lære noget, de ikke skal kunne til eksamen. Hvor mange er de, hvor studerer de, og hvordan oplever de eksamen? Læs mere