ARTIKELForsker: Gode overgange handler om kontinuitet i læring Få den internationale ekspert i overgange Robert Perrys råd til gode overgange mellem børnehave, sfo og skole. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKun hver 2. pædagogstuderende mener, at kvaliteten af uddannelsen er god Kun halvdelen af de studerende på den nye pædagoguddannelse vurderer, at kvaliteten af uddannelsen er god, og hver fjerde studerende føler sig ikke fagligt udfordret. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKun hver 5. virksomhed kender ny erhvervsuddannelse for voksne Et år efter erhvervsuddannelsesreformen er det kun 19 % af virksomhederne, der kender til den nye erhvervsuddannelse for voksne (euv). Læs mere
ProjektPædagoguddannelsen fra 2014 Find vores fire analyser + en sammenfatning om studerendes og underviseres vurdering af pædagoguddannelsen, studenterpopulationens udvikling og de studerendes motivation samt karakterers betydning for frafald på uddannelsen. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEfter EUD-reform: 20 % færre voksne starter på en erhvervsuddannelse Der er optaget 20% færre elever på 25 år og derover på en erhvervsuddannelse for voksne (EUV) i EUD-reformens første leveår. Det viser en ny kortlægning, som EVA har foretaget. Alarmerende resultat, og stik mod reformens politiske intention, lyder det fra en ekspert. Læs mere
ProjektErhvervsuddannelse for voksne Se udgivelser og status over voksensporet på erhvervsuddannelserne efter reformen fra 2015. Få inspiration til, hvordan du som vejleder, lærer eller leder på en erhvervsskole kan lave et effektivt eftersyn af realkompetencevurderinger af jeres ansøgere til voksenuddannelse. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre voksne starter på en erhvervsuddannelse Skærpede indholdskrav på erhvervsuddannelserne og markant afkortning af de voksnes uddannelsestid ser ud til at have påvirket optagetallet på erhvervsuddannelsen for voksne i negativ retning efter erhvervsuddannelsesreformen. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelPas på børns skrøbelige leg Når voksne vil bidrage til børns selvvalgte leg, kommer de ofte til at afbryde den frem for at udvikle den. Det handler om at stoppe op og tænke en ekstra gang, inden man går ind i legen, lyder det fra svensk forsker. Læs mere