DEBAT Uddan de unge digitalt Ikke alene kræver fremtidens arbejdsmarked flere faglærte. Det kræver i høj grad også faglærte, der er uddannet til at begå sig på et stadig mere digitaliseret arbejdsmarked og samfund. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEErhvervsuddannelser kan styrkes, hvis undervisere samarbejder mere om undervisningen Der ligger stadig et stort uudnyttet potentiale i, at underviserne på erhvervsskoler samarbejder om at gennemføre undervisning i fællesskab og om at evaluere undervisningen – og dermed bliver bedre undervisere. Læs mere
PRESSEMEDDELELSESkoler mangler pædagogisk formål med understøttende undervisning Næsten halvdelen (45 %) af folkeskolerne har ikke et klart fokus med den understøttende undervisning. Skolerne har vanskeligt ved at sætte ord på, hvad understøttende undervisning skal, og hvordan den styrker elevernes læring og trivsel. Læs mere
DEBATEt godt match mellem lærling og virksomhed er alfa og omega i jagten på praktikpladser Lærlinge og virksomheder skal matches bedre, hvis det skal lykkes at skabe flere praktikpladser. En undersøgelse fra EVA peger på, at erhvervsskolernes praktikcentre kan spille en central rolle for at flere virksomheder tager lærlinge ind. Læs mere
ARTIKELFlere veje til motivation af dine elever I undersøgelsen 'Linjer og hold i udskolingen’ har EVA fundet frem til, hvordan disse organiseringsformer understøtter arbejdet med de store elevers motivation. Print plakat om motivationsformer og se, hvad det kræver af dig som lærer. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEHold og linjer kan give elever en ny start - både fagligt og socialt Mange skoler er inden for de seneste år begyndt at opdele eleverne i hold eller linjer i 7.-9. klasse, og skolerne finder generelt, at opdelingen styrker elevernes motivation for og udbytte af at gå i skole. Vi har set nærmere på, hvad det er ved hold- og linjeinddelingen, som motiverer eleverne – og på hvordan centrale udfordringer i linje- og holdorganiseringen kan håndteres. Læs mere
ARTIKELStyrk sammenhængen mellem skole og praktik Sammenhæng mellem skole og praktik er en vigtig faktor for elevernes læring. Skolerne kan styrke sammenhængen ved at lade eleverne arbejde med opgaver, der går på tværs af skole- og praktikperioder. Læs mere