InspirationsmaterialeBørnemosaikker: Arbejd systematisk med børneperspektiver2020 Inspirationsmaterialet tilbyder en konkret og systematisk tilgang til at arbejde med børnenes perspektiver i jeres hverdag. Læs mere
ArtikelBliv klogere på kvaliteten af jeres praksis med Børnemosaikker Børn har førstehåndsviden om, hvordan det er at være barn i dagtilbud. Et stærkt afsæt for at udvikle jeres praksis er derfor systematisk at gå på opdagelse i børnenes perspektiver. Læs mere
DialogkortReflekter over jeres arbejde med tilknytning Hvordan kan I aktivt arbejde med børnenes mulighed for tryg tilknytning til jer i hverdagen? Overvej, hvad tilknytning betyder for jeres pædagogiske arbejde, og hvad I gerne vil have det til at betyde i fremtiden: Læs mere
Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
interviewForsker: ECERS-3 giver praksis et fælles sprog om kvalitet I mit arbejde har jeg igen og igen oplevet, at resultaterne giver mening for praksis, siger Torben Næsby, der er lektor og ph.d. ved pædagoguddannelsen på Professionshøjskolen UCN. Han har mange gange brugt ECERS-3 til at undersøge kvaliteten i dagtilbud i flere danske kommuner. Læs mere
ArtikelDerfor har klodser betydning for kvalitet i børnehaver EVA har undersøgt kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer i danske kommunale børnehaver. En mindre del af vurderingen handler om klodser – om der er klodser og andre legeting på stuen og om pædagogisk personale bruger klodserne sammen med børnene. Læs her hvorfor. Læs mere
Artikel5 tankevækkende resultater fra undersøgelse af børnehavers kvalitet Her er 5 resultater fra EVA's undersøgelse af læringsmiljøet i de danske børnehaver. I kan bruge den nye viden om kvaliteten i læringsmiljøet som udgangspunkt for en diskussion af, hvad kvalitet er i netop jeres dagtilbud Læs mere
ArtikelBøger fylder ikke meget på hylderne i børnehaver I knap hver femte børnehave er der færre end 10 bøger fremme, som børnene kan bruge og læse selv. Det kan tyde på, at nogle børn har begrænset mulighed for at udforske og fordybe sig i bøger, mens de er i børnehave. Læs mere
DebatVi skylder vores børn at tage resultaterne alvorligt Vi har valgt et stærkt og forskningsbaseret redskab til at betragte kvalitet i danske børnehaver. Det betyder ikke, at vores redskab måler alt eller giver absolutte svar – det findes der ikke ét redskab, der gør. Men vi måler områder, der kan observeres, og som er helt centrale i den styrkede pædagogiske læreplan Læs mere
ArtikelNational undersøgelse af kvaliteten i kommunale børnehaver For første gang er kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark blevet undersøgt på nationalt plan. Resultaterne viser, at det pædagogiske personale generelt er gode til at interagere med børnene og skabe en struktureret hverdag med faste rammer. Til gengæld kan personalet flere steder blive bedre til at give børnene tilstrækkelig opmærksomhed under leg, og i halvdelen af børnehaverne mangler der legematerialer af god kvalitet. Læs mere