Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
projektFysisk aktivitet Børn i bevægelse styrker de motoriske færdigheder og den kropslige bevidsthed. Her spiller dagtilbuddene en vigtig rolle i at understøtte mulighederne og skabe det rette miljø. Her finder du viden, inspiration og gode råd omkring fysisk aktivitet i dagtilbud. Læs mere
DebatUnge opfatter omveje som unødvendigt spild Folkeskolens ældste elever skal håndtere modsatrettede hensyn, når de vælger uddannelse, og det er med til at presse dem. De har brug for bedre tid og mulighed for at vælge om. Læs mere
RapportFleksibilitet i ungdomsuddannelsessystemet2018 Rapporten beskriver, i hvilken grad unge og deres forældre oplever ungdomsuddannelsessystemet som fleksibelt eller ej, og den afdækker, om det syn, der er på de forskellige ungdomsuddannelser, er retvisende. Læs mere
DebatDer er brug for et tættere samarbejde mellem dagtilbud, skole og SFO En tryg og positiv overgang til SFO og skole kræver et tæt samarbejde mellem de fagprofessionelle i dagtilbud, skole, klub og SFO. Ellers risikerer mange børn en svær start. Læs mere
ArtikelGuide til dialog om overgange Få EVA’s guide til positiv dialog om de vigtigste diskussioner og prioriteringer under samarbejdet mellem dagtilbud, SFO og skole, så børnene får en god skolestart. Læs mere
ArtikelBørnehave, sfo og skole: Derfor er vores samarbejde så vigtigt for børnene Hvis børnehaven, sfo’en og skolen er gode til at samarbejde, gavner det børnenes skolestart. Find inspiration fra et tæt samarbejde på Nørrebro. Læs mere
ArtikelForskerens 8 gode råd til en bedre overgang mellem dagtilbud, SFO og skole Professor på DPU Stig Broström giver gode råd til, hvordan I som ledelse og personale kan lægge rammerne for en god overgang for de kommende skolebørn i jeres dagtilbud. Læs mere
Artikel fra EVA TEMAForskere: Sådan ruster vi bedst børnene til en god skolestart via SFO'en Over halvdelen af alle børnehavebørn begynder skolegangen i SFO. Det aktualiserer behovet for et tæt samarbejde mellem dagtilbud, SFO og skole, så mange børn kan undgå en svær skolestart. Læs mere