Infografik Sådan ser unge med ikke-vestlig baggrund på uddannelse og sig selv i 8. klasse2018 Få et overblik over, hvordan unge med ikke-vestlig baggrund ser på deres videre vej gennem uddannelsessystemet. Læs mere
ArtikelUnge med ikke-vestlig baggrund er meget motiverede for en ungdomsuddannelse Unge med ikke-vestlig baggrund er i 8. klasse mere opsatte på hurtigt at komme i gang med en ungdomsuddannelse end deres skolekammerater med dansk baggrund, ligesom de vurderer deres egne evner og motivation for skolearbejdet højere end unge med dansk baggrund. Læs mere
RapportUddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig baggrund2018 EVA sætter i dette notat fokus på uddannelsesvalg blandt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i 8. klasse. Hvad karakteriserer de unges tilgang til valget og deres oplevelser af valgprocessen set i forhold til unge med dansk baggrund? Læs mere
DebatDe unge oplever 10. klasse som en vigtig pause Flere undersøgelser har de sidste år vist, at mange unge oplever det at vælge ungdomsuddannelse som et stort pres. For mange unge er det det første selvstændige valg i livet, og de ser det som afgørende og lidt ’farligt’, fordi de er bange for, at de ikke kan vælge om. 10. klasse giver de unge mulighed for at tænke sig om, inden valget tages. Læs mere
RapportUddannelsesparathedsvurderingen 20182018 Rapporten præsenterer udviklingen i elevernes uddannelsesparathed fra i 8., 9. og 10. Læs mere
infografikDerfor vælger de unge 10. klasse - og det vil de bagefter2018 Få et indblik i, hvorfor de unge vælger 10. klasse, og hvad de ser på deres uddannelsesvalg bagefter. Læs mere
RapportValget af 10. klasse2018 Med denne rapport sætter EVA fokus på unges valg af 10. klasse. Vi undersøger de unges bevæggrunde for valget af 10. klasse og hvad der kendetegner de unge, som søger de forskellige 10. klasser. Rapporten er baseret på spørgeskemabesvarelser og kvalitative interviews med elever i 9. Læs mere
ArtikelSocialt liv på uddannelser giver flere fuldtidsstuderende Gode sociale relationer har afgørende betydning for, hvor mange timer de studerende bruger på undervisning og forberedelse. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Få her tips til, hvordan I kan styrke det sociale liv på uddannelserne for førsteårsstuderende. Læs mere
NotatVeje til at fremme studieintensitet på de videregående uddannelser2018 På baggrund af surveydata og registerdata, præsenterer dette notat empirisk velfunderede bud på, hvilke værktøjer uddannelsesinstitutionerne kan bruge til at fremme de studerendes studieintensitet. Læs mere
PressemeddelelseHøje forventninger får studerende til at lægge sig i selen Hvis uddannelsesinstitutionen har høje forventninger til, hvor meget tid de studerende bruger på at studere, så bruger de studerende også mere tid på studierne. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført. Læs mere