RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
DEBATLærere skal have flere kompetencer til at kunne undervise nyankomne elever Det kan virke paradoksalt, at over halvdelen af kommunerne lader nytilkomne elever starte direkte i de almindelige klasser, når skoleledere og lærere samtidig efterspørger flere ressourcer til at efteruddanne lærerene. Læs mere
DEBATIntra er ikke nok. Der skal være løbende kontakt mellem skole og forældre Forældrene er enormt vigtige for deres børns indlæring, så skolen har en stor opgave i at udvikle et godt skole-hjem-samarbejde, viser undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
HæfteAnvendelsesorienteret undervisning2019 Med dette hæfte ønsker Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) at understøtte og inspirere arbejdet med anvendelsesorienteret undervisning i almene voksen- og efteruddannelsestilbud. Det gør vi ved hjælp af en afklaring af begrebet anvendelsesorienteret undervisning. Læs mere
ArtikelTre spørgsmål der hjælper dig med at koble fag og anvendelseskontekster Som underviser på en voksen- og efteruddannelse kan du med fordel stille dig selv tre spørgsmål, når du vil skabe kobling mellem faget og relevante anvendelseskontekster. Det skal skabe grundlag for, at kursisterne oplever, at det, de skal lære, er anvendeligt og meningsfuldt. Læs mere
ProjektAnvendelsesorienteret undervisning Anvendelsesorienteret undervisning har fokus på at skabe grundlag for, at kursisterne kan se, hvor og hvordan det lærte kan anvendes i forskellige, relevante kontekster. Fordi det motiverer mange voksne, at den undervisning de møder, er meningsfuld og anvendelig. Læs mere
ProjektAlmene digitale kompetencer i EUD Hvilke almene digitale kompetencer bør elever tilegne sig i løbet af deres erhvervsuddannelse? Og hvordan skal erhvervsuddannelserne i praksis arbejde med at understøtte, at eleverne får de fornødne digitale kompetencer? Det har EVA undersøgt i denne behovsanalyse. Læs mere
ArtikelEUD-elever skal klædes bedre på til at indgå i det digitaliserede samfund Eleverne på erhvervsuddannelserne risikerer at tabe terræn i forhold til andre unge, hvis der ikke kommer fokus på de almene digitale kompetencer på deres uddannelser. Læs mere