RapportDeltagelse i ordblindeundervisning for voksne (OBU)2022 EVA har lavet en kvalitativ undersøgelse af, hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer deltagelsen i OBU. Læs mere
ArtikelRollemodeller, støtte fra arbejdspladsen og opsøgende indsats kan få flere voksne i ordblindeundervisning Der er flere steder at sætte ind for at få flere voksne til at deltage i ordblindeundervisning. Både virksomheder, skoler, ordblinde – og politikerne kan spille en rolle i at flere få til at håndtere ordblindhed. Det viser en ny EVA-rapport. Læs mere
ArtikelFærre og færre deltager i ordblindeundervisning Antallet af ordblinde voksne, der deltager i ordblindeundervisning, er faldet markant siden 2013. Det viser en ny analyse fra EVA. Det er særligt mænd, som ikke længere bruger undervisningstilbuddet, selvom forskning peger på, at flere mænd end kvinder er ordblinde. Læs mere
RapportBrugen af ordblindeundervisning for voksne (OBU)2021 Denne rapport belyser udviklingen i brugen af Ordblindeundervisning for voksne (OBU) i perioden 2010-2019. Rapporten belyser også udviklingen i deltagerprofilen på OBU med hensyn til uddannelsesbaggrund, alder, køn, arbejdsmarkedstilknytning og herkomst, samt udviklingen i OBU-deltagernes brug af Læs mere
DebatEn ny skala løser ikke alle karaktersystemets udfordringer Nye trinbeskrivelser med mindre fejlfokus, vil ikke afvikle udfordringerne med unges præstationspres. Der er brug for diskussioner om, hvornår karakterer fremmer læring og motivation, og hvornår de spænder ben herfor. Læs områdechef, Camilla Thorgaards indlæg i debatten om 7-trinsskalaen. Læs mere
DebatindlægBehov for øget fokus på ufaglærtes adgang til erhvervsuddannelser Antallet af ufaglærte voksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb er faldet efter reformen af uddannelserne i 2015. Det er en problematisk og bekymrende udvikling. Læs mere
DebatUnge opfatter omveje som unødvendigt spild Folkeskolens ældste elever skal håndtere modsatrettede hensyn, når de vælger uddannelse, og det er med til at presse dem. De har brug for bedre tid og mulighed for at vælge om. Læs mere
RapportFleksibilitet i ungdomsuddannelsessystemet2018 Rapporten beskriver, i hvilken grad unge og deres forældre oplever ungdomsuddannelsessystemet som fleksibelt eller ej, og den afdækker, om det syn, der er på de forskellige ungdomsuddannelser, er retvisende. Læs mere