ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
ProjektKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten Dette projekt har undersøgt, hvilke forventninger og holdninger studerende på alle videregående uddannelser har til deres studiestart. Læs mere
AnalyseKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten2022 Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har blandt kommende studerende undersøgt udbredelsen af forskellige forventninger og holdninger til samt senere deltagelse i sociale og faglige fællesskaber i den første tid på studiet. Læs mere
NOTATMinianalyse: Fra ufaglært til faglært 2021 Denne minianalyse ser på, hvor mange ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019. Analysen følger op på EVA’s spørgeskemaundersøgelse blandt ufaglærte i 2014. Læs mere
RAPPORTNye studerendes deltagelse i sociale fællesskaber på studiet2021 Denne rapport handler om, hvordan nye studerende oplever og deltager i det sociale fællesskab i studiestarten. Rapporten bygger på kvalitative interview med studerende på erhvervsakademier og professionshøjskoler i efteråret 2020. Læs mere
PROJEKTStuderendes oplevelser af det sociale i studiestarten Dette projekt undersøger, hvordan nye studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever studiestarten. Projektet finder frem til fire forskellige typer af studerende, der deltager i de sociale fællesskaber på forskellige måder. Undersøgelsen er bl.a. Læs mere
RapportVejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse2021 Vejledning kan få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Denne rapport præsenterer EVA's undersøgelse af ufaglærte voksnes overvejelser og valg om uddannelse og arbejdsliv, samt hvilken rolle vejledning spiller. Læs mere
ProjektVejledning til ufaglærte voksne Prognoser viser, at der på fremtidens arbejdsmarked bliver mindre behov for ufaglærte og større behov for faglærte. Her kan vejledning spille en stor rolle, da det er en vigtig faktor for at få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Læs mere