Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
HæfteBørns oplevelser af leg i børnehaven2023 Dette hæfte samler de vigtigste pointer fra EVA's undersøgelse af, hvad børn er optagede af, når de leger, og hvornår børn oplever at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn. Læs mere
RapportBørneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg2023 Hvad er børn optaget af, når de leger, og hvornår oplever børn at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn? Det har EVA undersøgt og præsenteret i denne rapport. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
AnalyseCovid-19 har sat skub i eud-lærernes brug af digitale teknologier2022 Denne analyse giver indblik i, hvilken betydning nedlukningen ifm. covid-19-pandemien har haft for lærernes brug af digitale teknologier på ungdomsuddannelserne. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere
ArtikelRødbeder kan noget i den virtuelle undervisning Peter har haft held med at skabe meningsfuld digital undervisning for sine elever derhjemme. Men i sidste ende er han i tvivl om, hvor meget fra nedlukningstiden han egentlig kan bygge videre på, når hverdagen igen består af fysisk undervisning. Læs mere
Artikel”Virtuel undervisning må ikke bare bestå af en lærer, der taler ind i en skærm” Virtuel undervisning kan aldrig erstatte den fysiske undervisning. Men man kan arbejde med at gøre den virtuelle undervisning så motiverende for eleverne som muligt, oplever Lisa. Det gør hun bl.a. Læs mere