ArtikelGuide: Fem skridt forvaltningen kan tage for at styrke sprogindsatsen i kommunens dagtilbud Få ny inspiration til arbejdet med sprogindsatser i kommunens dagtilbud. Læs mere
InspirationsmaterialeSprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud2023 Dette materiale inspirerer til forskellige former for systematisk samarbejde, der bedst muligt understøtter børnenes sproglige udvikling. Læs mere
ArtikelHolddannelse i folkeskolen kan have en positiv betydning for elevernes oplevelse af undervisningen Inddeling af elever i hold i grundskolens undervisning kan skabe et tryggere læringsmiljø, give lærerne bedre forudsætninger for at variere undervisningen og styrke elevernes deltagelsesmuligheder og faglige selvtillid. Læs mere
ArtikelCo-teaching kan styrke elevers faglige udvikling, men det er ikke noget, man bare lige gør Co-teaching har potentiale til at styrke elevernes faglige udvikling. Det kræver dog, at underviserne har viden om, hvordan man co-teacher, og at der afsættes tid og ressourcer til, at underviserne forbereder sig. Det viser EVA's evaluering af et pilotforsøg med co-teaching i matematik i 5. klasse. Læs mere
TALETIDFem stærke stemmer: Derfor er det vigtigt, at vi taler om betydningen af køn i dagtilbud EVA TEMA har spurgt BUPL, Sex & Samfund, en områdeleder, en underviser og en forsker om betydningen af køn i dagtilbud i dag. Læs mere
CaseLeder i dagtilbud: Vi skal se børn i stedet for at se drenge og piger ”Først når børn har mange og forskellige legeerfaringer, har de også frit valg til at lege det, de helst vil, og ikke bare det, de er vant til,” siger Sidsel Holst Jensen, daglig leder i den integrerede institution Ådalen, som er en del af Børnehusene Kokkedal. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
ReplikI kan være med til at bestemme, hvilken rolle køn skal spille i jeres praksis I kan bestemme, hvilken rolle, køn skal spille i jeres praksis Læs mere
GuideGuide: Fem kønsrefleksive greb til jeres pædagogiske praksis Et godt sted at starte, hvis I vil arbejde med at skabe mere lige deltagelsesmuligheder uanset køn. Læs mere
FeatureForskere: Børn skal opleve, at lege og aktiviteter er for alle – uanset køn En kønsrefleksiv praksis skal ikke påtvinge børn bestemte aktiviteter eller lege, men give alle børn muligheder for at opdage og elske fodbold, dukkekrogen og krea-værkstedet. Sådan lyder det fra to forskere. Læs mere