InspirationsmaterialeSprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud2023 Dette materiale inspirerer til forskellige former for systematisk samarbejde, der bedst muligt understøtter børnenes sproglige udvikling. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
RapportElevers udbytte, foreløbig effekt og status på implementering af FGU2024 Denne rapport er den tredje i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for den forberedende grunduddannelse (FGU). Rapporten sætter fokus på elevernes udbytte samt foreløbige effekter af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job og følger op på udviklingen i implementering af Læs mere
NotatKernekompetencer og kompetenceudvikling i FGU2024 I dette notat samler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) op på udvalgte erfaringer fra den gennemførte kompetenceudvikling på FGU. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse efter gymnasiet. Karakteristik af de unge og deres uddannelsesveje2024 Hvad kendetegner de studenter, der tager en erhvervsuddannelse efter gymnasiet? Dyk ned i denne analyse, der ved hjælp af registerdata portrætterer de elever, der vælger eud efter gymnasiet. Læs mere
RapportEvaluering af videnscentrene på erhvervsuddannelserne2023 I hvilken grad lykkes det for de ti videnscentre at opfylde de politiske målsætninger, hvilke resultater har videnscentrene opnået indtil videre, og hvordan oplever videnscentrenes målgruppe – i form af lærere, elever og ledere – videnscentrenes materialer og aktiviteter? Læs mere
RapportViden om frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne2024 Danmark har brug for faglærte, men frafaldet fra erhvervsuddannelserne er stort. Hvordan kan vi forebygge frafaldet, og hvad skal der fx til for at styrke EUD-elevers trivsel? Læs mere
HæfteBørns oplevelser af leg i børnehaven2023 Dette hæfte samler de vigtigste pointer fra EVA's undersøgelse af, hvad børn er optagede af, når de leger, og hvornår børn oplever at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn. Læs mere
RapportBørneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg2023 Hvad er børn optaget af, når de leger, og hvornår oplever børn at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn? Det har EVA undersøgt og præsenteret i denne rapport. Læs mere
AnalyseDe unges blik på stx2023 Analysen opsummerer hovedpointerne af undersøgelsen "De unges perspektiver på stx. 15 elevers oplevelser af det almene gymnasium". Læs mere