DEBATDer er brug for et tættere samarbejde mellem børnehave, SFO og skole Dagtilbud, SFO og skole skal skabe en fælles pædagogisk forståelse af, hvad det vil sige at være parat til overgangen fra dagtilbud. Læs mere
ARTIKELForsker: Gode overgange handler om kontinuitet i læring Få den internationale ekspert i overgange Robert Perrys råd til gode overgange mellem børnehave, sfo og skole. Læs mere
TemaOvergange fra dagtilbud til skole En god skolestart handler om at skabe sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til sfo og skole. Find inspiration og ny viden om, hvad der giver en god overgang. Læs mere
TemaBørns overgange mellem dagtilbud og skole En god skolestart handler om at skabe sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til sfo og skole. Find inspiration og ny viden om, hvad der giver en god overgang. Læs mere
RapportIndhold og kvalitet i tidlig skolefritidsordning2023 Vi undersøger i denne rapport indhold og kvalitet i tidlig SFO. … og med hvilke formål samt hvilke fordele der vurderes at være ved at have/ikke at have tidlig sfo. resultaterne … i mindre grupper med fast pædago- gisk personale kan nemlig være en måde at rammesætte arbejdet med relationer og … færdigheder. undersøgelsen finder tegn på, at børn, der har været omfattet af denne over- gangsmodel, i mindre grad … Læs mere
InterviewOmrådechefer: Vi bør se på, hvordan tidlig SFO påvirker børnenes trivsel og udvikling Flere og flere børn starter i tidlig SFO i foråret før deres start i børnehaveklasse. Men vi ved ikke, hvad det betyder for børnenes trivsel og udvikling. EVA's områdechefer for dagtilbud for børn og grundskole appellerer til, at kommuner, skoler og forskning er opmærksomme på, hvordan den ekstra overgang og månederne mellem børnehave og børnehaveklasse påvirker børnene. Læs mere
ArtikelFlere og flere børn starter i tidlig SFO Flere og flere børn starter i tidlig SFO i foråret før skolestart. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Det betyder, at mange børn forlader børnehaven tidligere, og at de skoleforberedende aktiviteter starter allerede, når nogle børn er fire år. Læs mere
ArtikelGuide til dialog om overgange Få EVA’s guide til positiv dialog om de vigtigste diskussioner og prioriteringer under samarbejdet mellem dagtilbud, SFO og skole, så børnene får en god skolestart. … lægge vægt på. beslut jer for et til tre udsagn, der skal være styrende i jeres samarbejde. at de er styrende betyder … … børns … deltagelse … i det sociale fællesskab skal være i fokus børns … læring … i det sociale fællesskab skal være i fokus børn har brug for … en frisk start … børn har … Læs mere
Artikel fra EVA TEMAForskere: Sådan ruster vi bedst børnene til en god skolestart via SFO'en Over halvdelen af alle børnehavebørn begynder skolegangen i SFO. Det aktualiserer behovet for et tæt samarbejde mellem dagtilbud, SFO og skole, så mange børn kan undgå en svær skolestart. Læs mere
ArtikelBørnehave, sfo og skole: Derfor er vores samarbejde så vigtigt for børnene Hvis børnehaven, sfo’en og skolen er gode til at samarbejde, gavner det børnenes skolestart. Find inspiration fra et tæt samarbejde på Nørrebro. … … læs eller genlæs denne artikel, der tidligere har været bragt i eva tema i 2018. 1.maj er en vigtig dato i … en fest, hvor skolebørnene kan fortælle om, hvordan det har været for dem at starte i skolen. for mange af børnenes … Læs mere