ArtikelEVA bidrager til evaluering af læreruddannelsen En ekspertgruppe har evalueret læreruddannelsen. EVAs områdechef Lise Tingleff Nielsen deltog i arbejdet. Læs mere
ProjektEffekten af optagesamtaler på læreruddannelsen Siden 2013 er der på læreruddannelsen blevet afholdt optagelsessamtaler med alle ansøgere, der har under 7,0 i gymnasialt karaktergennemsnit. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre studerende falder fra efter indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen Indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen har bidraget til at nedbringe frafaldet. Det er dog kun den del af samtalen, der vurderer de studerendes motivation, som påviseligt hænger sammen med de studerendes sandsynlighed for at falde fra. Det viser en effektundersøgelse fra EVA. Læs mere
RapportDet første år på læreruddannelsen2019 Denne rapport ser nærmere på, hvordan de studerende oplever læreruddannelsens første år ud fra en række af de faktorer, som reformen havde til hensigt at styrke: fx motivation, læringsudbytte og frafald. Læs mere
ArtikelHver tredje lærerstuderende tvivler på, hvad de skal bruge undervisningen til i praksis Nye lærerstuderende er meget afklarede med deres studievalg; de vurderer selv, at de har godt kendskab til det arbejdsliv, der venter dem. Men i løbet af det første år på uddannelsen har de svært ved at se, hvad undervisningen skal bruges til. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af læreruddannelsen Uddannelses- og Forskningsministeriet har igangsat en samlet evaluering af den nye læreruddannelse. Evalueringen falder i tre dele med forskellige fokusområder. Disse to analyser er led i evalueringens del et og vedrører dels en analyse af læreruddannelsens faglige krav og indhold og dels en analyse af almen dannelse i læreruddannelsen. Læs mere
RAPPORTE-læring på læreruddannelsen og sygeplejerskeuddannelsen2014 Hvordan arbejder professionshøjskoler med at tilrettelægge e-læringsuddannelser på lærer- og sygeplejerskeuddannelsen? Og hvilke forhold har betydning for, at de e-læringsstuderende tilegner sig praksisnære professionskompetencer i løbet af deres uddannelse? Læs mere
ARTIKELNorge håber at bringe forskning ud i skolerne med ny femårig læreruddannelse Norske lærerstuderende, der starter på deres uddannelse i år, kan se frem til at skulle læse i fem år, og erfaringerne fra et pilotprojekt i Tromsø peger på, at de nye studerende kan bringe forskning i spil i klasseværelset Læs mere