ARTIKEL

”Vi skal være der for de studerende, når problemerne opstår”

07/02 2019

Med inspiration fra USA giver AU Helpline de studerende på Aarhus Universitet (AU) mulighed for at ringe ind og få anonym støtte. Hver aften sidder frivillige studerende klar ved telefonen og tager imod opkald fra medstuderende, der af den ene eller anden grund ikke trives. EVA har talt med initiativtager og studerende ved AU, Eva Poulsen.

”Tanken er, at linjen skal være åben om aftenen, hvor der ikke er så mange andre tilbud,” siger 26-årige Eva Poulsen, der til daglig studerer medicin på AU. Hun er initiativtager til organisationen, AU Helpline, der tilbyder anonym telefonisk støtte til studerende, og det er studerende, der sidder i begge ender af røret, fortæller Eva Poulsen.

”Mange studerende oplever stress, ensomhed og præstationsangst. Idéen med AU Helpline er, at vi kan drage nytte af og hjælpe hinanden.”

Fra februar 2019 har AU Helpline udvidet med en chat, som ligeledes er fortrolig og anonym, og tilgængelig via deres hjemmeside inden for AU Helpline’s åbningstider, nemlig mandag til torsdag 19:00-22:00. 

I dag kan man gå og tænke, at man er den eneste, der nogle gange synes, at det er svært at være studerende.

Eva Poulsen, studerende ved AU og initiativtager til AU Helpline

Hvordan adskiller AU Helpline sig fra andre studenterservicer og tilbud til unge?

”Vi er en studenterdrevet organisation, der tilbyder støtte via telefonen, og vi har åbent om aftenen, hvor mange andre tilbud holder lukket. Derudover har vi ikke nogen regler for, hvilke emner man kan tale om. Andre tilbud har begrænsninger på hvor mange samtaler, man kan få, og nogle tilbud har ventetid på flere måneder. AU Helpline er mere et her-og-nu-tilbud. Vi skal være der for de studerende, idet problemerne opstår”, fortæller Eva Poulsen og understreger, at AU Helpline, fordi de er studenterdrevet, ikke kan tilbyde professionel rådgivning.

”Derfor er det vigtigt, at vi har gode samarbejdspartnere, som vi kan henvise til – og som kan henvise til os. Vi har et godt samarbejde med forskellige studenterservicer, fx Studievejledningen, Studenterrådgivningen og Studenterpræsterne. Vi har overblikket over, hvor det giver mening, at den studerende henvender sig, hvis det ikke er noget, vi kan hjælpe med”, forklarer hun.

Idéen til AU Helpline fik Eva Poulsen, da hun studerede psykologi på et amerikansk universitet og var frivillig på en lignende telefonlinje. Tilbage i Danmark begyndte hun i 2015 på medicinstudiet på AU, men kom hurtigt til at savne det frivillige arbejde.

”Det var noget, jeg lærte rigtig meget af, og jeg fik et godt netværk af det”, fortæller Eva Poulsen, der derfor gik i gang med at undersøge, om der fandtes lignende initiativer i Danmark. Da hun opdagede, at det ikke var tilfældet, selvom behovet var der, besluttede hun at tage sagen i egen hånd. Først skrev hun til sine medstuderende på medicinstudiet for at finde ud af, om der var opbakning til projektet. Samtidig tog hun også kontakt til AU’s administration. De var positive over for projektet, men efterspurgte en større arbejdsgruppe. Eva Poulsen fik derfor samlet fem studerende til at sidde i en styregruppe samt 15 frivillige, der havde lyst til at tage imod de studerendes telefonopkald. En Facebook-side, mailkonto og et samarbejde med Studenterrådet ved AU fik hun også sat op, og herefter tog projektet for alvor fart.

Styregruppen fik arrangeret et oplæringsforløb for de frivillige med undervisning af professionelle læger og psykologer samt case-træning, hvor de frivillige skiftedes til at besvare simulerede opkald. Den store opbakning til projektet sikrede Eva Poulsen et legat fra AU, der går til løbende sparring med psykologer fra Studenterrådgivningen.

Hvilket råd vil du give studerende med ønsker om at starte lignende initiativer op?

”Meget kan lade sig gøre på kort tid, hvis bare man klør på. Det kræver rigtig mange telefonopkald, e-mails og møder, men det handler også om at nå ud til folk og rekruttere frivillige.

Hvis man har en god idé, som man tror på og formår at formidle, så er der rigtig mange studerende, som gerne vil være med.

Eva Poulsen, studerende ved AU og initiativtager til AU Helpline

Vi er 20 studerende, og vi kendte ikke hinanden på forhånd, men vi tror alle sammen på den samme ide - det har været så fedt! Jeg tror rigtigt meget på de studerende. Jeg tror på, at det er dem, der har viljekraften og passionen til at få lignende projekter stablet på benene.”