Podcast

Lyt til podcastserien BØRNEHØJDE

11/03 2020

Med podcastserien BØRNEHØJDE kan du lytte dig til, hvordan den styrkede pædagogiske læreplan og det fælles pædagogiske grundlag omsættes i hverdagen. Vi spørger forskere, pædagogisk personale og børnene selv og stiller skarpt på potentialer og pædagogiske dilemmaer.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den selv, eller tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

Hvert podcasttema består af tre afsnit. Du finder seriens tre temaer med hver tre afsnit her på siden. Vært er journalist og kommunikationsrådgiver Trine Beckett.

3. tema i podcastserien Børnehøjde: Mad og måltider

Mad og måltider er en vigtig del af livet og det tredje tema i podcastserien BØRNEHØJDE. 

Her fortæller forskere og pædagogisk personale om smagens betydning for børns udvikling, om forældreinddragelse, og hvordan man kan give plads til både legesyge Pippi og opdragende Emma Gad i sin mad- og måltidspædagogik.


Afsnit 3.1.: Måltidet og normer

Som pædagogisk personale er I sociale og kulturelle rollemodeller for børnene under måltidet. Og derfor er det vigtigt med en fælles måltidspædagogik, der giver plads til forskellige måder at være barn på. Og til både Emma Gad og Pippi. Hvad det kræver, har vi talt med forsker Stine Rosenlund om i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Ligesom vi har besøgt Børnehuset Lupinmarken i Viborg og hørt om, hvordan de dagligt overvejer balancen mellem dannelse og bespisning i deres måltider.

Medvirkende

Stine Rosenlund, forsker ved Roskilde Universitet
Leder, personale og børn fra Lupinmarken i Viborg

Vært

Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver


Afsnit 3.2.: Måltidet og smag

Det pædagogiske arbejde med smag er afgørende for barnets socialisering, læring og dannelse. Det fortæller professor Karen Wistoft, der også fortæller om, hvordan man kan arbejde både fysiologisk, socialt og psykologisk med smag i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Her taler vi også med Børnehuset Elverhøj om, hvordan de arbejder sammen med de madprofessionelle i køkkenet om, at spisesituationen er præget af både tryghed og tillid og udforskning.

Medvirkende

Karen Wistoft, professor på Aarhus Universitet
Leder, personale og børn fra Børnehuset Elverhøj i Ishøj

Vært

Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver


Afsnit 3.3.: Måltidet og forældre

Det giver børnene selvværd, når deres forældre bliver inddraget i deres måltider i dagtilbuddet. Det fortæller forsker Ellen Ravn Habekost i dette afsnit af BØRNEHØJDE. Og Børnehaven 1000fryd fortæller om, hvordan de har grebet opgaven an.

Medvirkende

Ellen Ravn Habekost, lektor ved lærer- og pædagoguddannelsen UCL
Leder, personale og børn fra Børnehaven 1000fryd i Ringe

Vært

Trine Beckett, journalist og kommunikationsrådgiver


 

2. tema i podcastserien BØRNEHØJDE

I det andet tema i podcastserien BØRNEHØJDE stiller vi skarpt på, hvordan evalueringskultur kan understøtte den udvikling, I gerne vil have i jeres dagtilbud. Vi taler med forskere, pædagogisk personale og børnene selv.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den selv, eller tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

Lyt til BØRNEHØJDE på emu.dk eller hvor du ellers finder dine podcasts.

Podcasttemaet består af tre afsnit.

2. tema i podcastserien Børnehøjde


Afsnit 2.1: Evalueringskultur med mål og mening

Om hvordan I kan undersøge og udvikle det, I undrer jer over i hverdagen ved systematisk at følge de tre trin i evalueringscirklen.

Medvirkende:
Stine Hamilton, forsker ved Via University College
Leder, personale og børn fra dagplejen og Børnehuset Rørvigrødderne i Odsherred.


Afsnit 2.2: Evalueringskultur som samarbejdskultur

Om hvordan I gennem systematisk evaluering og samarbejde kan flytte fokus fra fejl til fælles udvikling.

Medvirkende:
Ane Qvortrup, professor på Syddansk Universitet
Leder, personale og børn fra Børnehuset Hyldegården i Gladsaxe.


Afsnit 2.3: Evalueringskultur med børneperspektiver

Om hvordan I inddrager børnenes perspektiver i jeres evalueringskultur.


Medvirkende:
Anette Boye Koch, docent og lektor ved VIA University College
Leder, personale og børn fra Børnegården Rundhøj i Aarhus.


 

1. tema i podcastserien BØRNEHØJDE

BØRNEHØJDE giver jer inspiration til arbejdet med den pædagogiske læreplan

Første tema i serien handler om det pædagogiske læringsmiljø - i rutinesituationerne, om eftermiddagen og i morgentimerne. Podcastserien BØRNEHØJDE er produceret af Danmarks Evalueringsinstitut for Børne- og Undervisningsministeriet.

”Hvis man skulle opfinde et pædagogisk læringsmiljø, skulle man opfinde rutinerne.”

Sådan siger forsker Søren Laibach Smidt i det første afsnit af podcasten BØRNEHØJDE. Han peger på, at den gentagelse og overskuelighed, rutinerne repræsenterer har et særligt potentiale for inklusion i børnefællesskabet og for at styrke relationerne både børn og børn imellem og børn og voksne imellem.

Det har de netop oplevet i børnehuset Brændgård i Herning, hvor de har sat særligt fokus på rutinesituationer i garderoben og på badeværelset.

Podcastserien er produceret til pædagogiske ledere og personale. Du kan lytte til den individuelt, eller I kan tage den op til et personale- eller teammøde, hvor I diskuterer og arbejder med jeres pædagogiske praksis. Her kan I også bruge det tilhørende dialogkort.

Lyt til BØRNEHØJDE nedenfor, på emu.dk/dagtilbud eller hvor du ellers finder dine podcasts.


Afsnit 1.1: Pædagogisk læringsmiljø i dagens rutinesituationer

Om hvorfor rutinesituationer kan være det ultimative pædagogiske læringsmiljø

Medvirkende:
Søren Laibach Smidt, forsker ved Københavns Professionshøjskole
Leder, personale og børn fra Børnehuset Brændgård i Herning.


Afsnit 1.2: Pædagogisk læringsmiljø i ydertimerne om eftermiddagen

Eftermiddagen kan tit kan leve lidt i skyggen af formiddagens pædagogiske aktiviteter, men har sit eget pædagogiske potentiale.

Medvirkende:
Annemette Buus, forsker ved VIA, pædagoguddannelsen i Viborg
Leder, personale og børn fra Børnehuset Cassiopeia i Vangede.


Afsnit 1.3: Pædagogisk læringsmiljø om morgenen

Morgenstunden er en både følelsesmæssig og praktisk overgang, som kræver samme refleksion og planlægning, som formiddagens pædagogiske aktiviteter.

Medvirkende:
Annegrethe Ahrenkiel, forsker ved center for daginstitutionsforskning, RUC
Leder, personale og børn fra Børnehuset Skovstjernen i Rudersdal.