ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelDe unge påvirkes særligt af tre faktorer, når de vælger gymnasieuddannelse Tre faktorer har særlig stor betydning for de unges valg af gymnasial retning i udskolingen, og de unge på de fire gymnasiale retninger påvirkes i forskellig grad af dem. Det er vigtig viden ift. Læs mere
ArtikelSå forskellige er de unge på de fire gymnasiale uddannelser Elever, der går på henholdsvis stx, hhx, htx og hf, har meget sociale og faglige udgangspunkter, og deres valg af gymnasial uddannelse er i høj grad et identitetsvalg hos de unge. Det er central viden set i forlængelse af Reformkommissionens rapport om et anderledes ungdomsuddannelsessystem, hvor hf kommer til at spille en anden rolle. Læs mere
ProjektValg af gymnasial retning Hvad kendetegner unges overvejelser om valget af gymnasial retning, og hvad er afgørende for de unges trivsel på de forskellige gymnasiale retninger? Disse spørgsmål har EVA forsøgt at besvare i dette projekt. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ProjektDigitale teknologier på ungdomsuddannelser efter corona I foråret 2020 sendte covid-19 den samlede uddannelsessektor ud i et gigantisk digitalt eksperiment, hvor undervisningen fra den ene dag til den anden skulle foregå virtuelt. I denne undersøgelse ser EVA på, hvilken betydning nedlukningen ifm. Læs mere
ArtikelUnge på erhvervsuddannelserne har højere trivsel og er mere motiverede Få unge vælger en erhvervsuddannelse lige efter grundskolen. Men unge, der gør, trives i højere grad med det, de laver, end deres kammerater i gymnasiet. Samtidig er de mere motiverede for at gå der og har følt mindre pres i 9. klasse. Det viser en undersøgelse fra EVA. Læs mere