PRESSEMEDDELELSE

Store udsving i hvor meget danskundervisning udlændinge får

17/03 2015

Når udlændinge i Danmark møder op til danskundervisning på landets sprogcentre, er omfanget og karakteren af den undervisning, de får, vidt forskellig fra kommune til kommune og fra sprogcenter til sprogcenter. Afhængigt af hvilket sprogcenter, man går på, kan undervisningens omfang fx variere fra 9 ugentlige lektioner nogle steder til 18 ugentlige lektioner andre steder.

Det viser en ny undersøgelse af danskuddannelserne for voksne udlændinge, som udbydes af private og kommunale sprogcentre rundt omkring i landet. Undersøgelsen er gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut og offentliggøres 17. marts 2015.

”Det er bemærkelsesværdigt, hvor store forskelle, der er i sprogcentrenes tilbud til udlændinge, der skal lære dansk,” siger Ida Marie Behr Bendiksen, som er projektleder på undersøgelsen. Kommunernes mulighed for at sende danskundervisningen i udbud skaber en konkurrencesituation mellem sprogcentrene, som betyder, at lektionstallet kan variere – uanset at målene med undervisningen er de samme.

Sprogcentrene fortolker målene med danskundervisningen forskelligt

Forskellene i danskuddannelserne rækker videre end til antallet af lektioner. Sprogcentrene har nemlig heller ikke en ensartet forståelse af målene med danskuddannelserne. Nogle sprogcentre ser deres opgave som tæt forbundet med den samlede kommunale integrationsopgave, og de arbejder derfor aktivt med at få kursisterne videre i arbejde eller uddannelse. Andre centre mener, at de har en mere afgrænset opgave, som primært handler om at lære kursisterne dansk.

De betydelige forskelle i sprogcentrenes måde at gå til opgaven på kommer bl.a. til udtryk i, hvorvidt de samarbejder med jobcentre, virksomheder og uddannelsesinstitutioner om at få kursisterne videre i beskæftigelse eller uddannelse. 20 % af sprogcentrene har ikke samarbejdet med hverken jobcenter eller virksomheder inden for det seneste år, og hele 40 % af sprogcentrene har ikke samarbejdet med andre uddannelsesinstitutioner i samme periode.

”Et sprogcenter kan gøre meget – eller meget lidt”

”Undervisningen i dansk for udlændinge behøver ikke nødvendigvis være fuldstændig ens alle steder – bl.a. fordi kursisterne også er meget forskellige – men vores undersøgelse peger på, at det helt grundlæggende ikke er klart nok, hvordan og hvornår sprogcentrene har udfyldt deres opgave. Et sprogcenter kan gøre meget – eller meget lidt – og stadig have indfriet målene, og det er ikke hensigtsmæssigt,” understreger Ida Marie Behr Bendiksen.

Anbefalinger

Undersøgelsen munder ud i en række anbefalinger til, hvad der kan gøres for at styrke danskundervisningen for udlændinge:

  • Der bør fra centralt hold udstikkes en tydeligere retning for sprogcentrenes arbejde med at få kursisterne i arbejde eller uddannelse.
  • Det bør overvejes at ændre sprogcentrenes økonomiske incitamenter til i højere grad at understøtte arbejdet med at få kursisterne i arbejde eller uddannelse.
  • Det bør overvejes at tænke i større sprogcenterenheder og/eller specialiserede enheder for at sikre danskundervisning, som er målrettet den enkelte kursists forudsætninger og mål.
  • Sprogcenterlederne bør skærpe deres fokus på målene om at få kursister i beskæftigelse eller uddannelse og udstikke retninger for, hvordan målene kan adresseres i undervisningen.
  • Sprogcenterlederne bør tage et mere koordinerende og løbende ansvar for sprogcentrenes kontakt med lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner på vegne af deres lærerstab.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen bygger på følgende datakilder:

  • Redegørelser fra udbydere af danskuddannelser (totalundersøgelse)
  • Interviewundersøgelse blandt ledere, lærere og kursister
  • Registerbaseret forløbsundersøgelse af beskæftigelses- og uddannelsesadfærd blandt kursister.