Podcast: Undersøgelsesbaseret undervisning i de naturvidenskabelige fag i gymnasiet
I denne podcastserie på tre episoder kommer du helt tæt på, hvad det vil sige at undervise undersøgelsesbaseret. Lyt med, når både lærere og en forsker deler ud af deres praktiske erfaringer og indsigter.
Du kan lytte til podcast-serien her på siden ved at trykke på lydikonerne på billederne herunder. Hvis du vil lytte i en podcast app på din telefon, kan du finde podcasten her:
IPhone: Lyt til podcasten i Apple podcasts her.
Android: Lyt til podcasten i Google podcasts her.
Hvis du bruger en anden podcast app, kan du finde podcasten ved at søge efter "undersøgelsesbaseret undervisning".
Episode 1 – Sådan kan du undervise undersøgelsesbaseret i de naturvidenskabelige fag
Få en indføring i, hvordan undervisningsformen konkret kan anvendes på gymnasiale uddannelser.
Medvirkende:
Lene Møller Madsen, lektor i naturfagsdidaktik på Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Morten Persson, lærer på Niels Steensens Gymnasium på Østerbro i København
Episode 2 – Lærerens rolle i undersøgelsesbaseret undervisning i de naturvidenskabelige fag
Lærerens rolle er i højere grad at facilitere, guide og stille udfordrende spørgsmål end at skræddersy et forløb fra A til Z og give eleverne alle svarene. Så hvordan navigerer man i det som lærer?
Medvirkende:
Lene Møller Madsen, lektor i naturfagsdidaktik på Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Morten Persson, lærer på Niels Steensens Gymnasium på Østerbro i København
Episode 3 – Sådan får du alle elever med i undersøgelsesbaseret undervisning
Hvad får eleverne ud af at arbejde undersøgelsesbaseret? Og hvordan kan man som lærer få alle med – både de elever, der har brug for ekstra støtte og de elever, der er klar til større udfordringer?
Medvirkende:
Lene Møller Madsen, lektor i naturfagsdidaktik på Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Jesper Houmann Kattai, lærer på Odense Tekniske Gymnasium
Vært: Journalist og podcastproducent Simon Brix.
Produceret af Danmarks Evalueringsinstitut for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet