Artikel

Top fem grunde til, at de unge dropper planen om en EUD

02/04 2020

Fravalget af EUD skyldes i høj grad manglende kendskab til uddannelserne, forklarer Mathilde Hangaard, EVA, der her giver de fem typiske forklaringer på fravalg af EUD blandt elever i 9. og 10. klasse.

1. Jeg vil hellere have en gymnasial uddannelse (80 % af eleverne)

De unge kender gymnasiet. Og det er det, deres venner og familie taler om. Valget af EUD bliver det usikre eller det ærgerlige andet valg. Som en ung EUD-elev formulerer det: ”I folkeskolen føler jeg, man får mere at vide om gymnasieuddannelse end om EUD. Når jeg møder nogle nye, spørger de også altid, ”hvilket gymnasium går du på? Så må jeg forklare dem, at jeg går altså på EUD.”

2. Jeg tror ikke, jeg vil passe ind på erhvervsuddannelserne (40 % af eleverne)

De unge har en forventning om, at gymnasiet giver dem et rigt socialt liv, men har ikke noget klart billede af, hvad EUD står for. Eller som den unge EUD-elev forklarer: ”Der er ikke særlig mange, der som sådan ved så meget om eud. Det billede jeg havde af folk, der går på eud, er sådan tømrer, eller håndværker med hængerøv og robuste hænder. Men i min klasse er folk som mig. De er ikke særlig robuste at se på, men ligner mere gymnasieelever.”

3. Jeg føler mig ikke klar til at vælge en bestemt faglig retning (39 % af eleverne)

De unge vil gerne holde alle muligheder åbne. De oplever, at det kræver en plan for resten af deres liv, når de søger ind på EUD og ved ikke, at en erhvervsuddannelse giver mulighed for at starte på et grundforløb og først vælge retning efter et halvt år. Og kun ganske få kender til videreuddannelsesmuligheder efter EUD. For EUD-eleven var det grundforløbet, hvor han prøvede forskellige ting af, der gav ham visheden om, at han gerne vil tage en uddannelse som elektriker: ”At få lov til at prøve at lave noget, hjælper dig virkelig meget med at se, hvad du gerne vil. Med elektriker, synes jeg bare, der kom gnister, haha.”

4. Man har dårlige muligheder for at videreuddanne sig (22 %)

De unge er optagede af, at der er dårligere muligheder for videreuddannelse med en erhvervsuddannelse set ift. en gymnasial uddannelse. De unge mangler desuden kendskab til de konkrete videreuddannelsesmuligheder efter en erhvervsuddannelse.

5. Der er ikke nogen af erhvervsuddannelserne, der interesserer mig (17 %)

Der er 102 erhvervsuddannelser at vælge imellem. Med meget forskelligt fokus – fra teknisk til merkantilt. Men det er ofte lidt tilfældigt, hvad eleverne møder på brobygningen mellem grundskolen og erhvervsuddannelserne og kun få af de unge kender de mange muligheder, der rent faktisk er. Typisk kender eleverne de fem til ti største erhvervsuddannelser, mens de øvrige er helt ukendte og ikke en del af de unges billede af erhvervsuddannelserne.

Kilder:  EVA-rapporten Synet på ungdomsuddannelserne blandt unge i 9. klasse (2019)  og interview med EUD-elev.