Artikel

Mød EVA's nye bestyrelsesformand Else Sommer

21/01 2021

Interview: Styrkelse af erhvervsuddannelserne, unges sårbarhed og digital undervisning vil være centrale uddannelsespolitiske temaer i de kommende år, siger Else Sommer, der er EVA's nye bestyrelsesformand.

Hvad oplever du, at EVA særligt bidrager med på uddannelsesområdet?

”Jeg mener, at det er helt centralt, at EVA fortsætter med at leve op til sin kerneopgave om at sikre udviklingen af kvaliteten af uddannelsessystemet ved at levere viden til fagprofessionelle. Det er hele formålet med EVA, og jeg mener i høj grad, at EVA lever op til sit formål.”

Hvad er det for erfaringer, du kan bruge i formandsposten?

”De erfaringer, jeg kommer med, er dobbeltsidede. Jeg har en stor ledelseserfaring fra mine efterhånden 25 år som daglig leder og direktør og fra forskellige bestyrelser. I stort set hele min karriere har jeg desuden beskæftiget mig med uddannelsesområdet, hvor jeg har bevæget mig på alle niveauer fra vugge til ph.d. Jeg har altså et bredt kendskab til og erfaring med alle dele af uddannelsesområdet, som jeg kan bringe i spil i EVA’s bestyrelse.”

Hvor ser du særligt en rolle for EVA i fremtiden?

”EVA bidrager med nye vinkler og ny viden på tværs af hele uddannelsessystemet, der i høj grad bliver anvendt i praksis. Hvis vi skal kigge ud over det, vi allerede gør, mener jeg, at vi med fordel kan se lidt mere på uddannelsessystemet som helhed. Udviklingen af uddannelsessystemet foregår i dag meget opdelt i særskilte kasser. Eksempelvis udvikles grundskolen, erhvervsskoler og gymnasier gennem særskilte reformer og tiltag. Jeg mener, at der er et stort potentiale i at dyrke uddannelsessystemet som en mere sammenhængende enhed, og her ser jeg, at EVA kan få en særlig rolle i fremtiden.”

Baggrund

Navn
Else Sommer

Job
Adm. direktør for Dansk Magisterforening

Tidligere job
Adm. direktør i Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune og Universitetsdirektør på Københavns Universitet

Hvad skal der til, for at EVA bedst kan leve op til sin rolle?

”Det bliver i dag heftigt diskuteret, hvordan man bruger konsulenter, og hvilke opgaver og ansvarsområder der skal varetages af den offentlige sektor eller være til frit udbud. Jeg mener, at det er vigtigt at have en tilgang, hvor man hele tiden står på tæer for at sikre, at vi er det bedste valg, selvom vi er en offentlig lovfastsat institution. Det er blevet en endnu vigtigere opgave i takt med udviklingen af den offentlige sektor, hvor bl.a. frie markedskræfter og størrelsen af den offentlige sektor diskuteres. I bestyrelsen vil vi derfor også arbejde for at få den rigtige position. Det, synes jeg, er meget vigtigt.”

Hvad vurderer du, der kommer til at fylde uddannelsespolitisk det næste år?

”Der er utroligt mange spændende og vigtige problemstillinger, man kan dykke ned i. Lige nu fylder stress og sårbarhed blandt børn og unge i uddannelsessystemet meget, og det vil fortsætte med at være et helt centralt tema de kommende år.”

”Der er også et stærkt fokus på, hvad coronaen kommer til at betyde for børn og unges læring på den længere bane, og jeg tror, vi kommer til at beskæftige os med, hvordan vi kan sikre, at ’corona-generationen’ kan få en uddannelse af samme kvalitet som andre. Jeg kan også forestille mig, at vi kommer til at følge anvendelsen af digitale værktøjer i undervisningen, og hvad man skal være opmærksom på for at fastholde og udvikle en bestemt kvalitet i undervisningen.”

”Anerkendelsen af praktiske kompetencer er jeg også sikker på vil komme på den uddannelsespolitiske dagsorden igen. Der er behov for, at flere får en uddannelse, og corona-tiden har tydeliggjort samfundets behov for professionsuddannelser. Derudover vil erhvervslivets behov for faglærte formentlig stige, når økonomien igen stabiliseres. Der vil i den grad være behov for uddannelser af høj kvalitet på alle niveauer.”