RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
RapportKvalitet i tidlig engelskundervisning 2022 Dette notat beskriver, hvad der ifølge forskning kendetegner god kvalitet i den tidlige engelskundervisning. Og hvilke pejlemærker der er for veltilrettelagt engelskundervisning til folkeskolens yngste elever. Læs mere
MinianalyseOvervejelser om erhvervsuddannelse blandt optagne på videregående uddannelser2022 Rapporten fokuserer udelukkende på personer, der er optaget på en videregående uddannelse, og som også har søgt – eller overvejet at søge – en erhvervsuddannelse. Hvem er de? Hvad karakteriserer dem? Og hvorfor vælger de erhvervsuddannelserne fra til fordel for en videregående uddannelse? Læs mere
MinianalyseKommuners samarbejde med grundskoler om udskolings- og vejledningsindsatser2022 Analysen ser på, hvordan ledere af den kommunale ungeindsats (KUI) oplever, at kommunerne prioriterer vejledningsområdet, og hvordan samarbejdet med skolerne om vejledningen af eleverne i udskolingen fungerer. Læs mere
inspirationskatalogHvordan samarbejder grundskoler med erhvervsskoler om undervisningen? 2022 Hvordan giver vi unge i udskolingen mulighed for at prøve sig selv af i en anden kontekst end den, de kender fra grundskolen? Læs mere
RapportSamarbejde om unges overgang til ungdomsuddannelse. Lærere og vejlederes fælles arbejde med vejledning i udskolingen2022 Rapporten viser, hvordan vejledere, lærere og skoleledere i fem kommuner, der prioriterer overgangen til ungdomsuddannelse særligt højt, arbejder med at tilrettelægge og gennemføre vejledningen af eleverne i udskolingen. Læs mere
RapportDeltagelse i ordblindeundervisning for voksne (OBU)2022 EVA har lavet en kvalitativ undersøgelse af, hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer deltagelsen i OBU. Læs mere
RapportBedre SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser2022 Når elever med funktionsnedsættelser modtager specialpædagogisk støtte (SPS), kan det gøre en stor forskel for dem både aktuelt og fremover. Denne publikation beskriver otte skolers erfaringer med at udvikle deres SPS-praksis målrettet elever med psykiske funktionsnedsættelser. Læs mere
RapportEvaluering af ASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser2022 I rapporten kan man læse om ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser, fx hvad der kendetegner elevgruppen i de to tilbud, og hvilke resultater der er af dem, hvilke omkostninger der er ved tilbuddene. Læs mere
RapportKortlægning af pædagogisk kompetenceudvikling blandt lærere på eud 20212022 Denne undersøgelse af erhvervsskolernes arbejde med at løfte eud-lærernes erhvervspædagogiske kompetencer, som det foreskrives i eud-reformen fra 2015. Læs mere