Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerPotentielle målgrupper på pædagoguddannelsen og deres motivation2024 Overblik over udvalgte målgrupper for uddannelsen og deres motivationsfaktorer Læs mere
Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerProfessionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen2024 Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke rekruttering og gennemførsel på pædagoguddannelsen. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af pædagogstuderendes praktik2023 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner i samarbejde med de enkelte praktiksteder kan styrke praktikken for pædagogstuderende. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af lærerstuderendes praktik2024 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner og skoler kan styrke praktikken på læreruddannelsen. Læs mere
RapportOplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af studerendes oplevelser med praktikken på de fire største professionsbacheloruddannelser: uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver. Læs mere
RapportPraktik på de fire største professions-bacheloruddannelser2022 Der blev i sommeren 2022 optaget 11.812 studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver. Dette notat kortlægger for første gang, hvordan rammerne omkring praktikken er på disse uddannelser, både på tværs og inden for de enkelte uddannelser. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere