Debat10. klasse skal ikke kun målrettes erhvervsuddannelser Med en stærk målretning af tilbuddet om 10. klasse vil vi miste det brede offentlige tilbud til de unge, som er uafklarede eller har brug for at modnes. Læs mere
ArtikelDelte meninger om uddannelsesparatheds-vurderingen Mange af de unge, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. og 9. klasse, er i gang med en ungdomsuddannelse efter to år. Alligevel oplever mange elever, lærere og vejledere, at vurderingerne ikke fungerer efter hensigten. Læs mere
Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
ArtikelMange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft Især de fagligt svageste elever angiver, at 10. klasse har gjort dem dygtigere i fagene og styrket deres faglige selvtillid. Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklaret omkring valget af ungdomsuddannelse. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af EVA. Læs mere
ArtikelUnge er vidt forskelligt klædt på til optagelsesprøven på gymnasierne Der er stor forskel på hvor meget og hvor fyldestgørende information, de unge, der kaldes til optagelsesprøve i kraft af de nye optagekrav til gymnasierne, får. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
temaUddannelsesparathedsvurderinger Find vores udgivelser om, hvordan ordningen med uddannelsesparathedsvurderinger (UPV'er) af de ældste elever fungerer. Få fx indsigt i praktikere og elevers erfaringer med vurderingerne, og hvorvidt UPV'erne bidrager til, at flere unge bliver klar til en ungdomsuddannelse. Læs mere
Artikel5 gode råd om fysisk aktivitet Hvad skal der til, for at børn bevæger sig mere og med større glæde? Hanne Værum Sørensen har undersøgt børns fysiske aktivitet i børnehaven og giver her fem gode råd. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere