INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
ArtikelSådan kan I samarbejde med forældre om børneperspektiver Det er svært at forestille sig et dagtilbud, hvor forældre og pædagoger ikke er optagede af, hvad børnene oplever i deres hverdag. Med dette redskab kan dagtilbud få inspiration til at sætte spot på forældresamarbejdet om børneperspektiver. Læs mere
TEMAStyrket pædagogisk læreplan Den styrkede pædagogiske læreplan skal give en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i dagtilbud og en fælles retning for det pædagogiske arbejde. Få inspiration til at arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud. Læs mere
ARTIKEL FRA TIDSSKRIFTSmåbørnsperspektiver2017 EVA's undersøgelse af pædagogisk arbejde med børneperspektiver har vist, at visuelle, spatielle og fysiske metoder kan bidrage til at få indblik i også de yngste børns perspektiver på lige fod med traditionelle verbalt orienterede metoder. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
ArtikelHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? Børn udvikler både sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. For leg involverer typisk, at nogle er højere i hierarkiet end andre. Og hvor meget alsidig udvikling er der lige i altid at være lygtepæl eller hund? Læs mere
ARTIKELFem facts om de pædagogiske læreplaner De pædagogiske læreplaner løfter pædagogernes faglighed, viser EVA's evaluering. Hvordan påvirker læreplanerne børnenes kompetencer, og hvad er læreplanerne gode og mindre gode til? Læs her fem facts. Evalueringen viser blandt andet, at børn især er blevet bedre til sprog, og at socialt udsatte børn ikke omtales i læreplanerne. Læs mere
ArtikelLegepladsen er ikke nok Turen på legepladsen eller i skoven kan ikke stå alene hvis man vil nå de stillesiddende børn. Pædagogernes indsats spiller derfor en central rolle i forhold til at løfte børnenes fysiske aktivitetsniveau. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere