ProjektPerspektiver på god undervisning Med dette projekt ønsker EVA at hjælpe lærere med at stille skarpt på udvikling af deres egen praksis. Læs mere
ProjektUndervisning i udskolingen Udskolingen er andet og mere end en overgang til ungdomsuddannelse. Det er tre vigtige skoleår, der hver især lægger op til, at alle elever gennemgår en faglig, social og personlig udvikling. På denne side har vi samlet vores viden om undervisningspraksis i udskolingen. Læs mere
EVA undersøgerEffekten af 10. klasse EVA ser på, om de kommunale 10.-klassetilbud, der er placeret i tilknytning til en folkeskole, gør unge i stand til at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Vi måler effekten af det kommunale 10.-klassetilbud set i forhold til elever, der afslutter grundskolen efter 9. Læs mere
temaOptagesystemet Hvad ved gymnasieelever om optagesystemet? Hvilken betydning har gymnasiekarakterer for de videregående uddannelser? Og hvordan er sammenhængen mellem karakterer og den sociale baggrund hos universitetselever? Læs mere
EVA undersøgerFolkeskolens organisering af udskolingen i linjer og hold Find vores udgivelser om, hvordan folkeskoler organiserer udskolingen i linjer og hold. Få inspiration til, hvordan du som skoleleder kan styrke de ældste elevers motivation og udbytte af undervisningen med de to organisationsformer. Læs mere
temaUddannelsesparathedsvurderinger Find vores udgivelser om, hvordan ordningen med uddannelsesparathedsvurderinger (UPV'er) af de ældste elever fungerer. Få fx indsigt i praktikere og elevers erfaringer med vurderingerne, og hvorvidt UPV'erne bidrager til, at flere unge bliver klar til en ungdomsuddannelse. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere