ProjektPerspektiver på god undervisning Med dette projekt ønsker EVA at hjælpe lærere med at stille skarpt på udvikling af deres egen praksis. Læs mere
projektOptag på videregående uddannelser og ikkestartere Økonomi, drømmen om en anden uddannelsesplads eller tilbud om et job er de vægtigste grunde til Læs mere
EVA undersøger Uddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig herkomst Vi har samlet EVA's viden om, hvordan unge med ikke-vestlig herkomst ser på deres videre uddannelse og sig selv, når de går i 8. klasse. Læs mere
PROJEKTUnges valg af 10. klasse Her finder du EVA's udgivelser om unges valg af 10. klasse. Du får indblik i bevæggrundene, der ligger bag de unges valg, og hvad der kendetegner de unge, som vælger 10. klasse. Læs mere
temaOptagesystemet Hvad ved gymnasieelever om optagesystemet? Hvilken betydning har gymnasiekarakterer for de videregående uddannelser? Og hvordan er sammenhængen mellem karakterer og den sociale baggrund hos universitetselever? Læs mere
temaUddannelsesparathedsvurderinger Find vores udgivelser om, hvordan ordningen med uddannelsesparathedsvurderinger (UPV'er) af de ældste elever fungerer. Få fx indsigt i praktikere og elevers erfaringer med vurderingerne, og hvorvidt UPV'erne bidrager til, at flere unge bliver klar til en ungdomsuddannelse. Læs mere
EVA undersøgerOpholdstilladelse for studerende uden for DK Find vores vurderinger og genvurderinger af uddannelser og kurser, der kan danne grundlag for opholdstilladelse i Danmark til elever og studerende fra lande uden for EU. Læs mere
EVA undersøgerEngelsksprogede uddannelser og undervisning Find vores udgivelser om, hvilke erfaringer I som erhvervsakademi og professionsbacheloruddannelse har med at udbyde uddannelser på engelsk, og få inspiration til hvordan I kan klare de udfordringer - eller se de muligheder - der er i det. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere
ProjektVirksomheders brug og vurdering af AMU Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) er af afgørende betydning for opkvalificering af såvel faglærte og ufaglærte. I en række undersøgelser fra årene 2007, 2011 og 2015 har EVA undersøgt virksomheders brug og vurderinger af AMU. Læs mere