TemaSamspil med børn Samspil og relationer er en bærende del af det pædagogiske læringsmiljø. Få inspiration til at arbejde fokuseret med samspil mellem børn og pædagogisk personale og børnene imellem. Læs mere
TEMADagtilbud under COVID-19 Bliv klogere på de erfaringer og den læring, der er opstået i danske dagtilbud under COVID-19. Læs mere
EVA TEMA #23Små børnegrupper i lyset af pandemien Pandemien har betydet et enormt arbejdspres for ledere og pædagogisk personale i landets dagtilbud, men også ført til nye løsninger i organiseringen af hverdagen. En af de ting, der har styrket børnenes trivsel, er det ekstra fokus på små børnegrupper. Få perspektiver på en coronatid fra forskningen, EVA, BUPL, KL, FOA, FOLA og Børns Vilkår. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Små grupper i lyset af pandemien2021 Pandemien har bragt et enormt arbejdspres til landets dagtilbud, men også ført til nye løsninger i organiseringen af hverdagen. En af de ting, der har styrket børnenes trivsel, er det ekstra fokus på små børnegrupper. Få perspektiver på en coronatid fra forskningen, EVA, BUPL, KL, FOA, FOLA og Børns Vilkår. Læs mere
ArtikelNy undersøgelse samler op på dagtilbuds erfaringer under corona En undersøgelse, som EVA har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet, opsamler de erfaringer, som dagtilbudschefer, forvaltning, ledere og personale i dagtilbud og dagpleje samt forældrebestyrelsesrepræsentanter og forældre i ti kommuner har gjort sig under genåbningen sidste år. Læs mere
RapportOpsamling af erfaringer gjort under COVID-19 i danske dagtilbud - april til juni 20202021 I denne rapport kan du blive klogere på de erfaringer og den læring, der har fundet sted på dagtilbudsområdet under COVID-19. Rapportens formål er at bidrage til den fortsatte udvikling på området og for den fremadrettede håndtering af COVID-19. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Børn i udsatte positioner2021 EVA TEMA #22 sætter spot på, hvordan pædagogisk personale kan skabe et læringsmiljø med deltagelsesmuligheder for alle børn - også dem i udsatte positioner. Læs mere
ArtikelForskere: Sådan får I trygge børn Pædagogisk personale er afgørende for børns tilknytningsmønstre. For børn sætter ikke deres tilknytning på pause, når de er i dagtilbud. Læs mere
Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere