ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
MinianalyseOvervejelser om erhvervsuddannelse blandt optagne på videregående uddannelser2022 Rapporten fokuserer udelukkende på personer, der er optaget på en videregående uddannelse, og som også har søgt – eller overvejet at søge – en erhvervsuddannelse. Hvem er de? Hvad karakteriserer dem? Og hvorfor vælger de erhvervsuddannelserne fra til fordel for en videregående uddannelse? Læs mere
ProjektValg og fravalg af EUD Nogle nyoptagne studerende på videregående uddannelser overvejede eller søgte også ind på en erhvervsuddannelse, men endte med at vælge den fra. I denne undersøgelse har EVA undersøgt hvorfor. Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
AnalyseCovid-19 har sat skub i eud-lærernes brug af digitale teknologier2022 Denne analyse giver indblik i, hvilken betydning nedlukningen ifm. covid-19-pandemien har haft for lærernes brug af digitale teknologier på ungdomsuddannelserne. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere