WebinarWebinar: Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Læs mere
Fortæl os din meningFeedback til webinaret om børneperspektiver på leg i børnehaven Tusind tak fordi, du deltog i vores webinar om børneperspektiver på leg i børnehaven. Hvis du har kommentarer, kan du sende dem til os her. Læs mere
NyhedVoksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder er svære at få til at deltage i undervisning Selvom der er mange voksne med svage basale færdigheder, som ville have gavn af undervisning inden for VEU-systemet, vurderer uddannelsesinstitutionerne, at det er en udfordring at få dem til at deltage. Læs mere
ArtikelStram økonomi og blandet deltagergruppe udfordrer voksenundervisning Der er basis for stærke voksenpædagogiske miljøer på Forberedende Voksenundervisning (FVU), hvor der er dygtige lærere og fleksibel undervisning. Men mange udbydere oplever, at kvaliteten udfordres af stram økonomi og deltagere med store forskelle i deres sproglige og faglige forudsætninger. Læs mere
ArtikelUnge vælger 10. klasse for at blive klar til uddannelse De unge betragter 10. klasse som en mulighed for at tænke sig om og forberede sig til en ungdomsuddannelse. De færreste unge, der vil i 10. klasse, ønsker dog at gå videre på en erhvervsuddannelse, viser en undersøgelse, EVA udgav i 2018. Læs mere
ArtikelGuide: Disse tre aktiviteter kan hjælpe eleverne med at vælge ungdomsuddannelse EVA har talt med skoler i fem kommuner, der alle prioriterer arbejdet med vejledningen af de unge i udskolingen højt. De fremhæver tre aktiviteter, der kan støtte eleverne i det svære uddannelsesvalg. Læs mere
Nyhed7 ud af 10 KUI-ledere vil samarbejde tættere med skoler om vejledning Selv i kommuner, der prioriterer unges overgang til ungdomsuddannelse højt, oplever lærere at mangle tid og kompetencer til at bidrage til vejledningsopgaven. Det til trods for, at netop samarbejdet mellem lærere og vejledere opleves at understøtte unges udbytte af vejledning i udskolingen. Læs mere
ArtikelHvorfor falder studerende fra på videregående uddannelser? Siden 2016 har EVA i en række undersøgelser analyseret forskellige forklaringer på, at så mange studerende stopper på en videregående uddannelse. Nedenfor får du et indblik i, hvad vi har fundet ud af. Læs mere
ArtikelSådan arbejder kommuner og skoler med at styrke skoleelevers motivation og mindske fraværet I en ny undersøgelse afdækker EVA, hvordan kommuner og skoler arbejder med at styrke udskolingselevers motivation for at gå i skole. Læs mere
ArtikelAMU kan styrke deltagernes basale færdigheder Svage læse-, regne- og skrivefærdigheder kan være en udfordring for det enkelte menneske både i arbejdssammenhæng og privat. Samtidig er et vist niveau af basale færdigheder en forudsætning for at være en del af arbejdsstyrken. Læs mere