PixiGymnasielærernes efteruddannelse2023 Her får du en kort beskrivelse af projektet Gymnasielærernes efteruddannelse inklusive de forskellige faser, og hvilke produkter, det vil resultere i. Læs mere
ArtikelNyt projekt skal undersøge gymnasielæreres efteruddannelse Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) skal med støtte fra Novo Nordisk Fonden de kommende 2½ år undersøge, om udbuddet af efteruddannelse til gymnasielærere passer til den forandrede virkelighed på gymnasierne, som er fulgt med den markante stigning i elevtallet. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
DebatindlægNye VEU-trepartstiltag kan hjælpe voksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder Over 500.000 voksne danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Det er en udfordring både for de enkelte voksne, for landets virksomheder og for samfundet. Læs mere
ArtikelAMU er central i grøn omstilling af arbejdsstyrken, men dialogen med virksomheder halter AMU-udbyderne står helt centralt placeret i den grønne omstilling og bidrager til den gennem opkvalificering af faglærte og ufaglærte. Men arbejdet udfordres af en lav efterspørgsel og begrænset dialog mellem AMU-udbydere og virksomheder og jobcentre. Læs mere
RapportAMU og grøn omstilling2023 Denne rapport beskriver AMU-udbydernes praksis, erfaringer og vurderinger med hensyn til den grønne omstilling, herunder ikke mindst de udfordringer, AMU-udbyderne oplever. Læs mere
ArtikelStram økonomi og blandet deltagergruppe udfordrer voksenundervisning Der er basis for stærke voksenpædagogiske miljøer på Forberedende Voksenundervisning (FVU), hvor der er dygtige lærere og fleksibel undervisning. Men mange udbydere oplever, at kvaliteten udfordres af stram økonomi og deltagere med store forskelle i deres sproglige og faglige forudsætninger. Læs mere
RapportEvaluering af voksenpædagogiske miljøer på FVU2023 I denne rapport undersøger vi FVU-udbydernes arbejde med at fremme deltagernes motivation og læring gennem voksenpædagogiske miljøer, herunder forudsætningerne og rammerne for at udvikle voksenpædagogiske miljøer, samt belyser vi, hvordan arbejdet med at udvikle voksenpædagogiske miljøer kan forbedres. Læs mere
TabelrapportEvaluering af voksenpædagogiske miljøer på FVU - tabelrapport2023 Denne tabelrapport illustrerer kvaliteten af det voksenpædagogiske miljø på FVU. Læs mere