DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ArtikelDe unge påvirkes særligt af tre faktorer, når de vælger gymnasieuddannelse Tre faktorer har særlig stor betydning for de unges valg af gymnasial retning i udskolingen, og de unge på de fire gymnasiale retninger påvirkes i forskellig grad af dem. Det er vigtig viden ift. Læs mere
ArtikelSå forskellige er de unge på de fire gymnasiale uddannelser Elever, der går på henholdsvis stx, hhx, htx og hf, har meget sociale og faglige udgangspunkter, og deres valg af gymnasial uddannelse er i høj grad et identitetsvalg hos de unge. Det er central viden set i forlængelse af Reformkommissionens rapport om et anderledes ungdomsuddannelsessystem, hvor hf kommer til at spille en anden rolle. Læs mere
DebatLærerne bør spille en større rolle i de unges uddannelsesvalg Det kan give eleverne en bedre afklaringsproces i forhold til valg af ungdomsuddannelse, hvis lærerne i højere grad er ’medvejledere’, end det er tilfældet mange steder i dag. Men rammerne og kulturen skal bakke op. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
DebatVi skal have mindre fokus på planer, valg og bedømmelser i udskolingen Udskolingens fokus på bedømmelser, vurderinger og valg af ungdomsuddannelse presser en del unge og understøtter ikke nødvendigvis de unge i at blive bevidste om egne styrker og interesser. Det viser EVA-undersøgelsen ”Unges valgproces og start på ungdomsuddannelse”. Læs mere
ArtikelUnge på erhvervsuddannelserne har højere trivsel og er mere motiverede Få unge vælger en erhvervsuddannelse lige efter grundskolen. Men unge, der gør, trives i højere grad med det, de laver, end deres kammerater i gymnasiet. Samtidig er de mere motiverede for at gå der og har følt mindre pres i 9. klasse. Det viser en undersøgelse fra EVA. Læs mere