InspirationsmaterialeHvordan får vi flere pædagoger til vores daginstitutioner? Inspiration til kommunerne2024 Inspiration til kommunernes indsatser for at tiltrække og engagere pædagoger i daginstitutioner. Læs mere
Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
InspirationsmaterialeSprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud2023 Dette materiale inspirerer til forskellige former for systematisk samarbejde, der bedst muligt understøtter børnenes sproglige udvikling. Læs mere
EVA TEMA #28EVA TEMA: Køn og deltagelsesmuligheder EVA TEMA nr 28 sætter fokus på sammenhængen mellem køn og mulighederne for at deltage i aktiviteter og lege og møde omsorg fra det pædagogiske personale. Artiklerne bringer nyt fra forskning på området og giver bud på greb, pædagogisk personale kan bruge i praksis for at arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
PODCASTPodcasten EVA INPUT Nu kan du lytte dig til den viden om pædagogik, børn og dagtilbud, som magasinet EVA TEMA formidler – lige når det passer dig. Du finder de oplæste magasiner i podcasten EVA Input på eva.dk og dér, hvor du plejer at finde dine podcasts Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETFortæl en historie2013 Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Bakspejlet har samlet et udpluk af erfaringer med at arbejde med fortællinger. Læs mere
MAGASINBakspejlet 20132013 I 2013 handlede Bakspejlet om det pædagogiske arbejde med natur og naturfænomener, måltidet som demokratisk læringsarena, børns legekompetencer, fotodokumentation, hverdagssamtaler, fortællende dokumentation, skoleparathed og områdeledelse. Læs mere