RapportEffekten af optagelsessamtaler på læreruddannelsen2017 I denne rapport præsenteres resultaterne af en effektanalyse af optagelsessamtaler på læreruddannelsen Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre studerende falder fra efter indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen Indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen har bidraget til at nedbringe frafaldet. Det er dog kun den del af samtalen, der vurderer de studerendes motivation, som påviseligt hænger sammen med de studerendes sandsynlighed for at falde fra. Det viser en effektundersøgelse fra EVA. Læs mere
DEBATNår generation fornuftig vælger uddannelse Stadig flere unge vælger de uddannelser, politikere og arbejdsmarked efterspørger. Men vælger de unge mere med hjernen end med hjertet? En ny analyse tyder på et både-og, hvor de unge balancerer egne faglige interesser med samfundets forventninger. Læs mere
TEMAStyrket pædagogisk læreplan Den styrkede pædagogiske læreplan skal give en fælles forståelse af det pædagogiske værdigrundlag i dagtilbud og en fælles retning for det pædagogiske arbejde. Få inspiration til at arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan i dagtilbud. Læs mere
PRESSEMEDDELELSELange it- og ingeniøruddannelser hitter i år ”Virksomhederne savner især højtspecialiserede profiler inden for ingeniør- og it-fagene, og derfor er det glædeligt, at det især er de lange uddannelser inden for de fag, som trækker i de unge,” siger Jakob Rathlev, der er områdechef på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEkspert: Gå ikke i panik over de høje karaktersnit "Vi skal huske på, at det faktisk kun er 9 procent af uddannelserne, der har et karaktergennemsnit over 9," siger Jakob Rathlev, der er områdechef for videregående uddannelser på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Læs mere
DEBATINDLÆGUddannelseskvalitet: Kunsten at vælge lineal Uddannelseskvalitet er lige så vigtig som relevans, men hvordan måles det? EVA's chef for videregående uddannelser Jakob Rathlev vover 5 kriterier og et bud. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKaraktergennemsnit trumfer karakterer i specifikke fag Karaktergennemsnittet fra gymnasiet afspejler unges generelle studiekompetence og er bedre end karakterer i specifikke fag til at forudsige frafald på studiet. Karakterer i naturvidenskabelige højniveaufag kan dog være et godt supplement til karaktergennemsnittet. Læs mere
ARTIKELGode studievaner anlægges tidligt Overgangen fra elev til studerende kan være udfordrende, især hvis der er uklarhed om studiets forventninger til den studerendes indsats. Det kan føre til manglende motivation, utilfredshed med studiet og i sidste ende frafald. Læs mere
temaOptagesystemet Hvad ved gymnasieelever om optagesystemet? Hvilken betydning har gymnasiekarakterer for de videregående uddannelser? Og hvordan er sammenhængen mellem karakterer og den sociale baggrund hos universitetselever? Læs mere