ArtikelMålrettede sociale indsatser i dagtilbud kan inspirere forældre Dagtilbud har i en række målrettede, sociale indsatser dannet ramme om trygge møder mellem børn, forældre og fagligt personale Læs mere
ArtikelTidlig opsporing af udfordringer er afgørende for barnets trivsel og udvikling Ny analyse peger på, at pædagogisk personale kan bruge redskaber til systematisk at opspore fx sproglige, fysiske og sociale udfordringer tidligt. Og dermed skabe grobund for den rette indsats for det enkelte barn Læs mere
ArtikelTidlig SFO bør have fokus på relationer og børns fællesskab Flere og flere børn går i tidlig SFO, inden de begynder i skole, men der er begrænset viden om, hvilke rammer der er omkring børnene, og hvordan deres hverdag ser ud. En ny EVA-undersøgelse giver et indblik. Læs mere
ArtikelHvorfor falder studerende fra på videregående uddannelser? Siden 2016 har EVA i en række undersøgelser analyseret forskellige forklaringer på, at så mange studerende stopper på en videregående uddannelse. Nedenfor får du et indblik i, hvad vi har fundet ud af. Læs mere
DebatUdsatte børn får ikke den hjælp, de har brug for Resultater fra EVA-undersøgelse viser, at der er udsatte børn, der ikke får den hjælp, de har brug for. For at løfte opgaven må vi se på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft og styrkede kompetencer til området. Læs mere
ArtikelSådan arbejder kommuner og skoler med at styrke skoleelevers motivation og mindske fraværet I en ny undersøgelse afdækker EVA, hvordan kommuner og skoler arbejder med at styrke udskolingselevers motivation for at gå i skole. Læs mere
ArtikelAMU kan styrke deltagernes basale færdigheder Svage læse-, regne- og skrivefærdigheder kan være en udfordring for det enkelte menneske både i arbejdssammenhæng og privat. Samtidig er et vist niveau af basale færdigheder en forudsætning for at være en del af arbejdsstyrken. Læs mere
ArtikelTidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige Den stigende brug af tidlig SFO betyder, at børn i en stadigt tidligere alder skal forholde sig til skolen igennem skoleforberedende aktiviteter i børnehaven. Men vi mangler viden om, hvordan de skoleforberedende aktiviteter tilrettelægges, og hvad det tidlige stop i børnehaven betyder for børnenes trivsel og udvikling. Læs mere
ArtikelDagtilbudschefer: Udsatte børn får ikke den hjælp de har brug for Dagtilbudschefer landet over fortæller enstemmigt, at der er børn i deres kommunes dagtilbud, der ikke får den hjælp, de har behov for. Det viser en ny national undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ArtikelSådan kan I styrke jeres teamsamarbejde om undervisningen Film, arbejdshæfter og oplæg: I en række redskaber giver EVA skoler ny inspiration til, hvordan lærere og ledere kan styrke teamsamarbejdet, så det kan understøtte undervisning af høj kvalitet. Læs mere