ArtikelMålrettede sociale indsatser i dagtilbud kan inspirere forældre Dagtilbud har i en række målrettede, sociale indsatser dannet ramme om trygge møder mellem børn, forældre og fagligt personale Læs mere
ArtikelTidlig opsporing af udfordringer er afgørende for barnets trivsel og udvikling Ny analyse peger på, at pædagogisk personale kan bruge redskaber til systematisk at opspore fx sproglige, fysiske og sociale udfordringer tidligt. Og dermed skabe grobund for den rette indsats for det enkelte barn Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
DebatUdsatte børn får ikke den hjælp, de har brug for Resultater fra EVA-undersøgelse viser, at der er udsatte børn, der ikke får den hjælp, de har brug for. For at løfte opgaven må vi se på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft og styrkede kompetencer til området. Læs mere
ArtikelDagtilbudschefer: Udsatte børn får ikke den hjælp de har brug for Dagtilbudschefer landet over fortæller enstemmigt, at der er børn i deres kommunes dagtilbud, der ikke får den hjælp, de har behov for. Det viser en ny national undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere
ArtikelRødbeder kan noget i den virtuelle undervisning Peter har haft held med at skabe meningsfuld digital undervisning for sine elever derhjemme. Men i sidste ende er han i tvivl om, hvor meget fra nedlukningstiden han egentlig kan bygge videre på, når hverdagen igen består af fysisk undervisning. Læs mere
Artikel”Virtuel undervisning må ikke bare bestå af en lærer, der taler ind i en skærm” Virtuel undervisning kan aldrig erstatte den fysiske undervisning. Men man kan arbejde med at gøre den virtuelle undervisning så motiverende for eleverne som muligt, oplever Lisa. Det gør hun bl.a. Læs mere
Artikel"Det er svært at have relationer til eleverne i den virtuelle undervisning – og relationen betyder alt” Normalt er Lars typen, som aktivt bruger sine relationer til eleverne og løbende dialog som redskab i forhold til undervisning og feedback. Perioden med virtuel undervisning har udfordret denne tilgang og har krævet mere forberedelse og en højere grad af struktur for at fungere. Læs mere