Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerPotentielle målgrupper på pædagoguddannelsen og deres motivation2024 Overblik over udvalgte målgrupper for uddannelsen og deres motivationsfaktorer Læs mere
Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerProfessionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen2024 Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke rekruttering og gennemførsel på pædagoguddannelsen. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af pædagogstuderendes praktik2023 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner i samarbejde med de enkelte praktiksteder kan styrke praktikken for pædagogstuderende. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af lærerstuderendes praktik2024 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner og skoler kan styrke praktikken på læreruddannelsen. Læs mere
RapportOplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af studerendes oplevelser med praktikken på de fire største professionsbacheloruddannelser: uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver. Læs mere
RapportPraktik på de fire største professions-bacheloruddannelser2022 Der blev i sommeren 2022 optaget 11.812 studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver. Dette notat kortlægger for første gang, hvordan rammerne omkring praktikken er på disse uddannelser, både på tværs og inden for de enkelte uddannelser. Læs mere
ForskningskortlægningLeg og læring i skandinavisk dagtilbudsforskning2017 Hvad kendetegner den skandinaviske dagtilbudsforskning i leg og læring? Her kan du læse om de temaer der er særligt fremtrædende i den skandinaviske forskning om leg og læring. Læs mere
magasinBakspejlet Tema: Legerig Læring 2016 Få inspiration og viden fra forskningen i, hvad leg betyder for børns læring. Læs fx om den legerige læring og den lærerig leg, få 7 metoder til 0-2 årige børns læring og bliv klogere på den voksenstyrede leg. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETGiver voksenstyring læring? 2016 Nogle gange vil man som pædagog have børnene til at løse en bestemt opgave eller gøre tingene på en bestemt måde. Men hvad betyder det for børnenes erfaringer og deres læring, at den voksne styrer aktiviteten i detaljer, og hvad kan pædagogen gøre, hvis børnenes engagement daler? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETPas på børns skrøbelige leg 2016 Når voksne vil bidrage til børns selvvalgte leg, kommer de ofte til at afbryde den frem for at udvikle den. Det handler om at stoppe op og tænke en ekstra gang, inden man går ind i legen, lyder det fra svensk forsker. Læs mere