DebatSådan får vi verdens bedste dagtilbud Dagtilbuddene risikerer ikke at leve op til borgernes forventninger. Derfor skal politikerne have fire vigtige ting for øje, når de udformer den kommende børneplan. Læs mere
Artikel "Vi er blevet meget bedre til at stimulere børnenes leg" I Børnehusene Kokkedal arbejder det pædagogiske personale med metoden "Fælles legemanuskripter", som styrker børnenes legekompetencer. Manuskripterne bruger de voksne til selv at blive bedre legere, så de kan guide børnene ind i bedre og flere legerelationer. Læs mere
ArtikelEVA’s kvalitetssaloner giver viden og netværk EVA’s kvalitetssaloner giver dagtilbudschefer og pædagogiske konsulenter opdateret forskning og viden om, hvad der skaber kvalitet i dagtilbud og mulighed for at diskutere, hvad det betyder i netop deres kommune. Læs mere
ARTIKELFem facts om de pædagogiske læreplaner De pædagogiske læreplaner løfter pædagogernes faglighed, viser EVA's evaluering. Hvordan påvirker læreplanerne børnenes kompetencer, og hvad er læreplanerne gode og mindre gode til? Læs her fem facts. Evalueringen viser blandt andet, at børn især er blevet bedre til sprog, og at socialt udsatte børn ikke omtales i læreplanerne. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere