Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
ArtikelSet med unges øjne: EVA vil følge 42 elever på udvalgte erhvervsuddannelser EVA går i nyt projekt helt tæt på erhvervsskoleelevers egne oplevelser med deres uddannelses kultur og indhold. Målet er at komme med bud på løsninger, der kan styrke kvaliteten af uddannelserne. Læs mere
ProjektElevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne Hvordan kan kvaliteten på maler-, tømrer- og gastronomiuddannelserne styrkes? Projektet "Elevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne" har til formål at undersøge dette igennem en forløbsundersøgelse, hvor EVA følger 42 unge gennem et år. Projekt er støttet af Tuborgfondet. Læs mere
debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
DialogkortDialogkort om alsidig personlig udvikling2019 Disse dialogkort giver jer spørgsmål, I kan reflektere over, når I vil sætte fokus på børns livsduelighed, engagement og deltagelseskompetence samt gåpåmod . Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
RapportKøn og uddannelsesvalg i 9. klasse2019 I denne rapport stiller EVA skarpt på køn og de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes. Læs mere
DEBATLærere skal have flere kompetencer til at kunne undervise nyankomne elever Det kan virke paradoksalt, at over halvdelen af kommunerne lader nytilkomne elever starte direkte i de almindelige klasser, når skoleledere og lærere samtidig efterspørger flere ressourcer til at efteruddanne lærerene. Læs mere