ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelInspiration fra viden og praksis: Sådan støtter skoler og kommuner nyuddannede lærere Mentorordninger, undervisningsobservation og introforløb. Det er nogle af de indsatser, som nyuddannede lærere kan have gavn af i deres første job. Læs mere
ArtikelUnge vælger 10. klasse for at blive klar til uddannelse De unge betragter 10. klasse som en mulighed for at tænke sig om og forberede sig til en ungdomsuddannelse. De færreste unge, der vil i 10. klasse, ønsker dog at gå videre på en erhvervsuddannelse, viser en undersøgelse, EVA udgav i 2018. Læs mere
Interaktivt danmarkskortPå tværs af Danmark: Uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Find rundt i to interaktive danmarkskort og få overblik over forskellene i uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen på tværs af kommuner og landsdele. Læs mere
ProjektUddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er stigende, efteruddannelsesaktiviteten er faldende, og der er fortsat behov for at styrke kompetencedækningen. Læs notatet og få overblik over forskelle på tværs af landet vha. interaktive danmarkskort. Læs mere
ArtikelManglen på uddannede lærere varierer meget på tværs af landet Andelen af læreruddannede undervisere i folkeskolen falder i hele Danmark. Men problemets omfang varierer meget på tværs af landet. Det viser et notat fra EVA. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
ProjektAMU og basale færdigheder Mange danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Det er en udfordring for den enkelte, men også for arbejdsmarkedet og samfundet, som i stigende grad efterspørger faglært arbejdskraft. Læs mere
ArtikelLav aktivitet på AMU-kurser trods politiske initiativer Trods flere politiske initiativer, som skulle øge deltagelsen på arbejdsmarkedsuddannelseskurser i læsning, regning og andre basale færdigheder, er aktiviteten lav. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere