Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
TALETIDFem stærke stemmer: Derfor er det vigtigt, at vi taler om betydningen af køn i dagtilbud EVA TEMA har spurgt BUPL, Sex & Samfund, en områdeleder, en underviser og en forsker om betydningen af køn i dagtilbud i dag. Læs mere
CaseLeder i dagtilbud: Vi skal se børn i stedet for at se drenge og piger ”Først når børn har mange og forskellige legeerfaringer, har de også frit valg til at lege det, de helst vil, og ikke bare det, de er vant til,” siger Sidsel Holst Jensen, daglig leder i den integrerede institution Ådalen, som er en del af Børnehusene Kokkedal. Læs mere
EVA TEMA #28EVA TEMA: Køn og deltagelsesmuligheder EVA TEMA nr 28 sætter fokus på sammenhængen mellem køn og mulighederne for at deltage i aktiviteter og lege og møde omsorg fra det pædagogiske personale. Artiklerne bringer nyt fra forskning på området og giver bud på greb, pædagogisk personale kan bruge i praksis for at arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
ReplikI kan være med til at bestemme, hvilken rolle køn skal spille i jeres praksis I kan bestemme, hvilken rolle, køn skal spille i jeres praksis Læs mere
GuideGuide: Fem kønsrefleksive greb til jeres pædagogiske praksis Et godt sted at starte, hvis I vil arbejde med at skabe mere lige deltagelsesmuligheder uanset køn. Læs mere
FeatureForskere: Børn skal opleve, at lege og aktiviteter er for alle – uanset køn En kønsrefleksiv praksis skal ikke påtvinge børn bestemte aktiviteter eller lege, men give alle børn muligheder for at opdage og elske fodbold, dukkekrogen og krea-værkstedet. Sådan lyder det fra to forskere. Læs mere