WebinarWebinar: Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Læs mere
Fortæl os din meningFeedback til webinaret om børneperspektiver på leg i børnehaven Tusind tak fordi, du deltog i vores webinar om børneperspektiver på leg i børnehaven. Hvis du har kommentarer, kan du sende dem til os her. Læs mere
ArtikelUnge vælger 10. klasse for at blive klar til uddannelse De unge betragter 10. klasse som en mulighed for at tænke sig om og forberede sig til en ungdomsuddannelse. De færreste unge, der vil i 10. klasse, ønsker dog at gå videre på en erhvervsuddannelse, viser en undersøgelse, EVA udgav i 2018. Læs mere
ArtikelGuide: Disse tre aktiviteter kan hjælpe eleverne med at vælge ungdomsuddannelse EVA har talt med skoler i fem kommuner, der alle prioriterer arbejdet med vejledningen af de unge i udskolingen højt. De fremhæver tre aktiviteter, der kan støtte eleverne i det svære uddannelsesvalg. Læs mere
Nyhed7 ud af 10 KUI-ledere vil samarbejde tættere med skoler om vejledning Selv i kommuner, der prioriterer unges overgang til ungdomsuddannelse højt, oplever lærere at mangle tid og kompetencer til at bidrage til vejledningsopgaven. Det til trods for, at netop samarbejdet mellem lærere og vejledere opleves at understøtte unges udbytte af vejledning i udskolingen. Læs mere
ArtikelHvorfor falder studerende fra på videregående uddannelser? Siden 2016 har EVA i en række undersøgelser analyseret forskellige forklaringer på, at så mange studerende stopper på en videregående uddannelse. Nedenfor får du et indblik i, hvad vi har fundet ud af. Læs mere
ArtikelSådan arbejder kommuner og skoler med at styrke skoleelevers motivation og mindske fraværet I en ny undersøgelse afdækker EVA, hvordan kommuner og skoler arbejder med at styrke udskolingselevers motivation for at gå i skole. Læs mere
DebatVi bør ikke stirre os blinde på årets søgetal til ungdomsuddannelserne Vi har svært ved at nå det politiske mål for, hvor mange unge, der skal søge en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Måske er det på tide, at vi flytter fokus til de andre målgrupper for erhvervsuddannelserne, skriver Anne Sophie Madsen. Læs mere
DebatindlægVi skal styrke motivationen i folkeskolen og støtte i overgangen til ungdomsuddannelse Varieret undervisning, hvor eleverne er aktive, betyder meget for deres motivation og lyst til at lære. Det kan også betyde noget for deres muligheder og lyst til at fortsætte videre i uddannelsessystemet, skriver Christina Barfoed-Høj. Læs mere
ARTIKELDen sociale skævhed på universitetet er størst i studiestarten Børn af akademikerforældre har de bedste odds for at fuldføre universitetet. Men kun når man kigger på første semester. Herefter har alle studerende næsten lige store chancer for at fuldføre, medmindre deres forældre er ufaglærte. Det viser en ny analyse fra EVA. Læs mere