ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ProjektDigitale teknologier på ungdomsuddannelser efter corona I foråret 2020 sendte covid-19 den samlede uddannelsessektor ud i et gigantisk digitalt eksperiment, hvor undervisningen fra den ene dag til den anden skulle foregå virtuelt. I denne undersøgelse ser EVA på, hvilken betydning nedlukningen ifm. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere
ArtikelRødbeder kan noget i den virtuelle undervisning Peter har haft held med at skabe meningsfuld digital undervisning for sine elever derhjemme. Men i sidste ende er han i tvivl om, hvor meget fra nedlukningstiden han egentlig kan bygge videre på, når hverdagen igen består af fysisk undervisning. Læs mere
Artikel”Virtuel undervisning må ikke bare bestå af en lærer, der taler ind i en skærm” Virtuel undervisning kan aldrig erstatte den fysiske undervisning. Men man kan arbejde med at gøre den virtuelle undervisning så motiverende for eleverne som muligt, oplever Lisa. Det gør hun bl.a. Læs mere
Artikel"Det er svært at have relationer til eleverne i den virtuelle undervisning – og relationen betyder alt” Normalt er Lars typen, som aktivt bruger sine relationer til eleverne og løbende dialog som redskab i forhold til undervisning og feedback. Perioden med virtuel undervisning har udfordret denne tilgang og har krævet mere forberedelse og en højere grad af struktur for at fungere. Læs mere