ARTIKEL4 elementer i god vejledning i studieretningsprojektet Studieretningsprojektet står for døren, og I vil gerne give eleverne den bedste vejledning. Hvad skal der til? Læs mere
FeatureSkoleforsker: Lad os lave en version 2.0 af samarbejdet mellem lærere og pædagoger Samarbejde skal ikke tage udgangspunkt i læreres og pædagogers fagligheder og didaktiske ståsteder, men i behovene hos den elevgruppe, der er mål for samarbejdet, siger lektor ved Professionshøjskolen Metropol i København, Andy Højholdt. Læs mere
ARTIKEL4 måder at differentiere undervisning med it Hvordan kan man som lærer engagere så mange elever som muligt i undervisningen? En række erhvervsskoler rundt om i landet har brugt it til at tilgodese elevernes forskelligheder. Her får du fire bud på, hvordan digitale redskaber kan differentiere undervisningen. Læs mere
DEBATNye praktikforløb i erhvervsuddannelserne risikerer at koste eleverne deres faglighed I dag foregår mange unges praktikforløb i flere virksomheder i kortere perioder. Det efterlader de unge med et stort ansvar for selv at sørge for, at de lærer det, de skal. I sidste ende får det konsekvenser for, hvor dygtige faglærte der kommer ud på arbejdsmarkedet. Læs mere
ArtikelRisiko for færre kloge hænder Mindre dygtige faglærte kan være resultatet af korte uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelserne. Erhvervsskoler er parate til at tage større ansvar for at sikre sammenhæng i elevers praktik, men mener, at virksomhederne fortsat har ansvar for kvaliteten. Læs mere
ArtikelLærlinge i korte praktikaftaler har for stort ansvar for sammenhængen i deres uddannelse Lærlinge, som har flere korte praktikforløb hos forskellige virksomheder, står ofte selv med en for stor del af ansvaret for progressionen i deres egen læring og for at skabe sammenhæng i deres praktikforløb. Læs mere
ArtikelGode råd til gymnasieledere om digital dannelse Lær af andre gymnasiers gode erfaringer, og byg et stærkt fundament for elevernes digitale dannelse hos jer. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
ARTIKELSådan kan gymnasierne hjælpe eleverne med at vælge uddannelse Den nye gymnasiereform giver støtte fokus på studievalg. Disse tre trin hjælper eleverne videre. Læs mere
ARTIKEL4 elementer i god feedback i gymnasiet Hvad er god feedback? Ny undersøgelse fra EVA viser, at særligt fire feedbackelementer er virkningsfulde i at understøtte gymnasieelevers læring bedst muligt. Læs mere