RapportKompetenceudvikling i praksis 2.02021 Afsluttende evaluering af projektet 'Kompetenceudvikling i praksis' i Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune, som er støttet af A.P. Møller Fonden. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
DebatUPV’en bliver et wake up-call for nogle, men stresser andre elever Uddannelsesparathedsvurderingen kan føre til succes eller fiasko. Vi må sætte spørgsmålstegn ved, om og hvordan systemet omkring UPV’en helt grundlæggende forbereder eleverne til en ungdomsuddannelse. Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere
RapportUddannelsesvalg i 9. klasse2019 Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser over fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Det viser en ny undersøgelse, hvori Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv. Læs mere
ArtikelNyt skoleår: Grib elevernes lærelyst og motivation Efter en lang sommerferie glæder mange elever sig til at komme i skole igen. Læs mere
ArtikelVejlederformand: Derfor har unge svært ved optagekrav på ungdomsuddannelser Mange unge er pressede over valg af ungdomsuddannelse. Denne sommer har mange elever fra 9. klasse svært ved at forstå de nye krav til at blive optaget på gymnasiet, og det presser dem yderligere, siger formand for UU Danmark, Anders Ladegaard. Læs mere
infografikSådan ser de unge på erhvervsuddannelser og gymnasiet efter 9. klasse2019 Få et faktuelt overblik, hvilke bevæggrunde de unge har til at vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Læs mere
ArtikelUPV: Vurderingen skal være en hjælp – ikke en dom! Tidligere indsats, tættere samarbejde og bedre kommunikation. Det er vejen frem i forhold til at hjælpe de unge, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, mener forældre og vejledere. På Vildbjerg Skole ved Herning har de fundet en god model. Læs mere
INFOGRAFIKUddannelsesvalg og uddannelsesparathedsvurderinger i 8.klasse2017 Få et overblik over, hvordan unge i 8. klasse oplever det snart at skulle vælge uddannelse - og at få vurderet deres uddannelsesparathed. Læs mere